Novinky v sezóně 2009

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod PLuto » pon 17.11.2008 16:34

Bill píše:Co vím, tak byl definitivně potvrzen HANS pro oba MMČR i MČR.


Jo, je to pravda. Tuším, že už jsem to tu někde na fóru psal. HANS je dle řádů FIA povinný na všech soutěžích zapsaných v mezinárodním kalendáři. I proto se FAS rozhodl zavést HANS jako povinný.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 24291
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Mirek Fric » pon 17.11.2008 16:37

Sprinty jsou v mezinárodním kalendáři???
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12719
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod PLuto » pon 17.11.2008 16:41

Většna z nich ano. Jakožto volný podnik ZSE či jak se to teď nazývá (aby tam mohli startovat cizinci). Každopádně důvodem zavedení HANS není jen nutnost dle řádů FIA, ale hlavně kvůli zvýšení bezpečnosti.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 24291
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Haryk » pon 17.11.2008 16:47

PLuto píše:HANS není jen nutnost dle řádů FIA, ale hlavně kvůli zvýšení bezpečnosti.

Říkejte to Jelínkovi, nebo Ballayovi. Vyhlašuju tipovačku, kolik aut zbude ve startovce rallysprintů? Bude nutné vypisovat některé třídy?
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2725
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod PLuto » pon 17.11.2008 16:54

Já to neobhajuju, jen konstatuju. V některých zemích to zavedli hned (tuším třeba Španělsko), někde to avizovali rok dopředu a teď zavádí (u nás). O přínosnosti k bezpečnosti se vyjadřovat nehodlám, nejsem k tomu ani fundovaný (jen mě překvapuje, že spousta jezdců, která to zpočátku odmítala, si na to pak zvykla a po nehodách dokonce chválila). Každopádně HANS se dá pořídit i za polovinu mnohde proklamované ceny (třeba právě ve zmíněném Španělsku).
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 24291
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Mirek Fric » pon 17.11.2008 16:55

Haryk: To tak dramatické snad nebude, Scandola měl taky HANS, když auto utopil až po sřechu...

Co se ale týče očekávaného prudkého snížení počtu posádek, tak toho se nejen bojím, ale spíš s ním i počítám. Bohužel, soutěže budou vypadat asi jako v Polsku, tj. krom velkých aut prakticky nic :( FAS na jednu stranu hrozí licencovaným posádkám kvůli startům v amatérských soutěžích, ale sám tam ty posádky žene... :?
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12719
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Haryk » pon 17.11.2008 17:19

Takže v lepším případě přesun posádek do K4 poháru, v horším pryč z mistrovských soutěží. Ať tak, či onak, při zachování startovného na letošní rovině, to znamená díru do rozpočtu pořadatelů, takže další rok možná nebude třeba nikoho vylučovat, popadají na hubu sami a budem rádi, když dáme dohromady jeden seriál v rallye a rádi se vrátíme ke koeficientům. Jak rád bych se pletl :(
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2725
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Mirek Fric » pon 17.11.2008 17:20

Pluto: Podle mě HANS v N1 opravdu není odůvodnitelný nárustem bezpečnosti. Bezpečnost lze zvyšovat donekonečna, je to jen otázka ceny. Jenže pokud něco, co řekněme o pár jednotek procent zvýší bezpečnost, stojí skoro jako náklady na celou sezonu (včetně sedaček), tak to je špatně. Malá auta jsou od toho, aby umožnila vstup do rally mladým a zatím sponzorsky nezajištěným posádkám. Tato auta se po trati soutěže pohybují cca o 1/3 nižší průměrnou rychlostí, než špička. Tato auta taky mají nejnižší hmotnost. To oboje znamená, že riziko je u těchto aut nižší. Z toho ostatně vychází i platné předpisy např. pro rámy.

Jede, řekněme, v té samé RZ Lancer průměrnou rychlostí 110 km/h a Fabia N1 rychlostí 80 km/h (celkem běžný poměr). Lancer váží i s posádkou řekněme 1550 kg, Fabia, řekněme, 1100 kg. Průměrná nehoda se neodehraje u obou aut ve stejné rychlosti a je závislá na průměrné rychlosti. Pro zjednodušení narazíme v průměrné rychlosti do stromu. Lancer potřebuje spotřebovat při nárazu 723 kJ kinetické energie, Fabia 272 kJ (!) K tomu přistupuje i to, že Lancer je schopen dosáhnout asi o 50 km/h vyšší maximálku. Kdyby obě auta narazila při maximální rychlosti, může rozdíl být už 2637 kJ (210 km/h) ku 1086 kJ (160 km/h). Toto rozhodně nevykompenzují větší deformační zóny u Lanceru. U bočního nárazu jsou navíc prakticky stejné a u Lanceru ještě výrazně zhoršeny vyšším momentem setrvačnosti karoserie kolem bodu nárazu.

Tím jsem jen chtěl říct, že je zdůvodnitelné, pokud jednotlivá auta nemají zcela stejné bezpečnostní prvky. A zejména u malých aut je nutné přihlížet k tomu, že zavedení velice nákladných bezpečnostních opatření (která v rozpočtu velkých týmů hrají zanedbatelnou položku) taková auta fakticky zlikviduje. Tohle vede jen na třídy, které existují pouze na papíře, nikoli v praxi.
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12719
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Haryk » pon 17.11.2008 17:36

Aniž bych se chtěl pouštět do větších rozborů, tak bouráme obvykle v konkrétní okamžité, nikoli průměrné rychlosti. Bráno doslova, tak za jistých podmínek můžu na stejným místě udeřit ve stejné, nebo téměř stejné rychlosti, s vozem N1 i s N4, nebo WRC.
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2725
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Novinky v sezóně 2009

Nový příspěvekod Mirek Fric » pon 17.11.2008 17:47

Haryku, to sice máš pravdu, nicméně v průměrném případě tomu tak není a průměrná rychlost nárazu se odvíjí od průměrné rychlosti na trati. Zjednodušeně řečeno, to rychlejší auto při 100 nehodách bude v průměru mít nárazovou rychlost vyšší než to pomalejší auto při 100 nehodách. To je fakt, na kterém pár výjimečných případů nic nezmění. Obvykle k tomu stačí fakt, že to pomalejší auto často v daném úseku takovou rychlost jako auto rychlejší ani není schopné vyvinout. Ač se samozřejmě dá havarovat s N1 v maximálce, tak takový případ bude nastávat velmi zřídka a u průměrné nehody bude platit, že se stane v mnohem nižší rychlosti než u PV. Naopak stejná situace otočená nastat nikdy nemůže, zatímco PV v rychlosti 210 km/h narazit může, N1 se na takovou rychlost nikdy nedostane. A na tento extrém taky dojde a dorovná nám statistiku. Takže ve výsledku ano, na průměrné rychlosti velmi záleží :D
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12719
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

PředchozíDalší

Zpět na Sezona 2009

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků