JanO píše:Už jsem napsal, co bylo špatně v případě Romana Odložilíka v Třebíči, po Šumavě si nemohu odpustit pokračovat.
Rád bych znal pravý smysl nové úpravy penalizací za retardéry a pochybuji o tom, že někomu opravdu šlo o to, aby "nějaký judge", ničím neomezen, převracel z postu na mezi u trati výsledky celé rally.
Pro mě je kardinální otázkou, zda cílem tohoto nešťastně formulovaného opatření je
- odstranit neoprávněnou časovou výhodu, vzniklou nesprávným průjezdem retardéru, nebo
- potrestat posádku za nesprávný, možná bych řekl ne úplně ideální průjezd retardérem.
Pakliže měli na mysli tu druhou možnost, pak by místo posunutí sudu o 2 cm bylo možná účelnější trestat posunutí plotu, dopravní značky apod., prostě všech překážek podél trati, se kterými se soutěžní vůz dostane do kontaktu ve snaze o co nejrychlejší průjezd zatáčky, protože to kromě uraženého zrcátka na autě představuje ještě škodu na cizím majetku, přičemž vliv na dosažený čas v RZ je úplně stejný jako kontakt se sudem retardéru.
Ostatně, co se týče retardéru ze sudů, vůbec není nemožné, aby se při naprosto shodném průjezdu dvou rozdílných vozidel špatně zatížený sud v jednom případě posunul a ve druhém případě převrátil…
A kdybychom si trošku zaslovíčkařili: Co přesně znamená „převrácení retardéru“? To se převrátí celý i s vozovkou? A v čem se skrývá rozdíl mezi „rozražením retardéru“ a „neprojetím celým retardérem“, že jsou penalizace tak rozdílné (30 s versus 1 min)? Trestá se posunutí sudu o 1 m stejně jako o 1 cm? Atd. atd…
Prostě to chce domyslet. A myslet se má před tím, než se něco napíše (v tomto případě standardní propozice).
Konkrétně z Vyškova si z doby před několika lety pamatuji, jak v dešti v retardéru jej nesprávně projela asi třetina pole, potrestání byli ale jen někteří a někdo, tuším Fottera, byl potrestán omylem, protože si rozhodčí faktu spletl čísla. Posuzování retardérů byl zkrátka problém vždycky (pamatuju si i diskuse o Kucharově nezaslouženém prvenství v Pejru), to, co bylo vymyšleno letos, cítím jako snahu se s tím nějak popasovat. Nicméně je zjevné, že zatím je to spíš plácnutí do vody a dál každý rozhodčí faktu posuzuje různým metrem (doufám, že aspoň neplatí, že by se u některých zavíraly oči. Je jasné, že rozhodčí faktu je funkce, která je nabírá na vážnosti a blíží se práci časoměřiče, asi by mělo být na zváženou, zda by to měli dělat zodpovědní (a třeba i placení) lidé, nebo jen třeba snaživí, ale nezkušení traťáci, kteří pracují za bagetu a stovku (to byl příklad, nevím, kdo kde dělá rozhodčího faktu). Co se týče přítomnosti kamer, to mne napadlo hned v únoru, když jsem o novém systému "odměn" za retardéry slyšel... P.S. Co se stane, když se jede okruh, auto těsně přede mnou retardér posune a pořadatelé ho nestihnou opravit? jak je to s tresty v takovém případě a jak ho mám projíždět? je to celé hodně nedomyšlené...