od Mirek Fric » pon 17.11.2008 17:20
Pluto: Podle mě HANS v N1 opravdu není odůvodnitelný nárustem bezpečnosti. Bezpečnost lze zvyšovat donekonečna, je to jen otázka ceny. Jenže pokud něco, co řekněme o pár jednotek procent zvýší bezpečnost, stojí skoro jako náklady na celou sezonu (včetně sedaček), tak to je špatně. Malá auta jsou od toho, aby umožnila vstup do rally mladým a zatím sponzorsky nezajištěným posádkám. Tato auta se po trati soutěže pohybují cca o 1/3 nižší průměrnou rychlostí, než špička. Tato auta taky mají nejnižší hmotnost. To oboje znamená, že riziko je u těchto aut nižší. Z toho ostatně vychází i platné předpisy např. pro rámy.
Jede, řekněme, v té samé RZ Lancer průměrnou rychlostí 110 km/h a Fabia N1 rychlostí 80 km/h (celkem běžný poměr). Lancer váží i s posádkou řekněme 1550 kg, Fabia, řekněme, 1100 kg. Průměrná nehoda se neodehraje u obou aut ve stejné rychlosti a je závislá na průměrné rychlosti. Pro zjednodušení narazíme v průměrné rychlosti do stromu. Lancer potřebuje spotřebovat při nárazu 723 kJ kinetické energie, Fabia 272 kJ (!) K tomu přistupuje i to, že Lancer je schopen dosáhnout asi o 50 km/h vyšší maximálku. Kdyby obě auta narazila při maximální rychlosti, může rozdíl být už 2637 kJ (210 km/h) ku 1086 kJ (160 km/h). Toto rozhodně nevykompenzují větší deformační zóny u Lanceru. U bočního nárazu jsou navíc prakticky stejné a u Lanceru ještě výrazně zhoršeny vyšším momentem setrvačnosti karoserie kolem bodu nárazu.
Tím jsem jen chtěl říct, že je zdůvodnitelné, pokud jednotlivá auta nemají zcela stejné bezpečnostní prvky. A zejména u malých aut je nutné přihlížet k tomu, že zavedení velice nákladných bezpečnostních opatření (která v rozpočtu velkých týmů hrají zanedbatelnou položku) taková auta fakticky zlikviduje. Tohle vede jen na třídy, které existují pouze na papíře, nikoli v praxi.