Zamyšlení:
Já netvrdím, že Citroen nutně odejde z rally a objeví se na Dakaru, nebo v Le Mans. Netvrdím ani, že vše je dílem matematických propočtů, to by to bylo moc jednoduché. Na řízení automobilek a jejich dalším nasměrování se podílí celá řada odborníků z různých profesí a možná bychom se divili, co všechno zkoumají, sledují, testují a vyhodnocují.
Co se sportovní prezentace týče, včetně rally nebo okruhů, málokdy šlo o propagaci jediného modelu a to i v historii. Sice tady byla auta, jako Fiat 131, Renault 5, Peugeoty, Fordy Escorty ad., které se tvářily, jako civilní auta a těžily při prodejích ze svých úspěchů v rally, ale vesměs šlo už tenkrát o propagaci značky. Tím spíše dnes, kdy každá automobilka má celou škálu svých modelů. Úspěch(někde třeba, ale už sama účast) ve sportu zviditelňuje hlavně značku, výrobce, ne konkrétní model. Dává veřejnosti signál, že výrobce-značka na to má-technicky i finančně. Proto jsou tady účasti v Dakaru, Le Mans, F1. Když jsem zmínil Dakar a Le Mans, možná pro "naši kotlinu" to nejsou bůhví jak významné podniky a povědomí o nich nepřetrvá několik dnů, max. týdnů, ale jinde tyto akce vnímají asi daleko více a také reklama z těchto soutěží má daleko větší a delší dopad a účinek.
A co se týče plánování, pověstné "pětiletky" jsou v této oblasti asi příliš krátké, i když v jistém smyslu asi slaví návrat. Škoda před pár týdny zveřejnila svůj rozvojový plán do roku 2018. Ale ke sportu. První zmínky o vstupu VW do WRC se objevovaly někdy v roce 2008-kdy se VW plně soustředil na Dakar. Pak se stále spekulovalo, kdy naskočí a obrysy to začalo dostávat na přelomu letošního roku a "ohlášky" byly na jaře s výhledem do roku 2015-na pět let. Ford, který se účastní rally už řadu let, nyní předlouze zvažuje, zda se účastní dále a i oni mluví, pokud ano, o pětiletém a finančně velmi dobře zajištěném projektu. Pro Ford to musí být o to náročnější, že do rally nasypal už spousty peněz, strávil tam řadu let a vrcholný úspěch je stále míjí. Konec konců i Nasser rovněž mluví o pětiletém plánu... Móda? Kalkulace? (Matematika?)
Poslední věc, kterou chci zmínit, je fakt, že i "všeho dobrého s mírou". I stálé a po zásluze vydřené úspěchy Citroenu ve WRC se časem "přejí". Jenom kolik "fanoušků" rally už několik let volá po změně... a stejně, i když z jiného důvodu, to vnímá i široká veřejnost. A proto jsou tady rotace, jak nám je předváděl Citroen-Peugeot, BMW a další a teď VW a které budou jistě i v budoucnu. Rozhodnutí gigantů o angažování se ve sportu nepřichází ani nahodile, ani z rozmaru a ani ze dne na den.