Slíbený článek o hrotech na JänneruStručně řečeno, z těch, co jsem viděl, jeli první rundu určitě podvodné gumy Harrach, Gassner, Rosenberger a Blomqvist, ty jsem viděl na vlastní oči. Údajně je jel i Stohl, ale to potvrdit nemůžu. Hned po této rundě se provádělo měření, které skončilo kvůli "administrativním nedostatkům" v koši... Při druhém přeskupení se provádělo další měření, tentokráte měli špatné gumy Harrach a Blomqvist. Gassner pod dojmem prvního měření přešel na jiné pneu, Rosenberger měl vypadané hroty, takže by měřením prošel. Měřilo se prvních dvacet aut, tyto byly řádně zaprotokolovány a předány hlavnímu technickému komisaři. Ti, respektive hlavní technický delegát, se tím nechtěl vůbec zabývat, dokud někdo nepodá protest... Proto jsem začal obcházet v pátek večer (původně jen české) posádky, že bychom nasbírali 500 euro na protest. Tato debata s většinou týmů během večerního servisu byla hodně plodná. Dozvěděl jsem se o praktikách v rakouském mistráku, o problémech týmů s nejmenovaných technickým delegátem i o smyslu podávání protestu. Podařilo se mi sesbírat asi 2 500 euro na protest... Každopádně se podařilo dosáhnout toho (i díky písemné žádosti jednoho velkého týmu k řediteli), aby se danou problematikou začali zabývat ředitel i sportovní komisaři...
Druhý den ráno bylo na oficiální tabuli pověšeno prohlášení, že na základě přezkumu všech prvních dvacet posádek prošlo bez problémů. Tento papír však byl po deseti minutách stažen (na příkaz? technického delegáta). Během dne bylo provedeno nové měření (všichni už jeli správné pneumatiky), Harrachovo kolo bylo dokonce při přeskupení zaplombováno a po příjezdu do servisu odebráno ke kontrole - vše "překvapivě" v pořádku.
Jediný oficiální důkaz je tedy ze druhého pátečního měření, kde (podle technického delegáta?) byly všechny auta v pořádku. Důležitá je totiž metodologie měření. Vozy přejížděly čtvrtku A4, kde se pak počítal počet hrotů. Pojďme se podívat do přesného předpisu dle ZU:
výňatek ZU z bodu 7.4 anglicky píše:Density on the surface covered: The number of studs must not exceed 12 pieces per any decimeter of the wheel circumference.
výňatek ZU z bodu 7.4 česky píše:Hustota na ploše umístění: Počet hrotů nesmí na žádném místě překročit 12 kusů na 10 cm obvodu pneumatiky.
Na Jänner Rallye, když už byli zainteresovaní lidé donuceni se problematikou zabývat, tak si vystřihli šablonu se čtvercovou dírou o rozměrech 10 cm x 10 cm, do které se snažili těch 12 kousků napasovat. Jenže předpisy nic nehovoří o ploše 10x10, ale o 10 cm na CELÉM obvodu pneumatiky... Michelin má k dispozici pěkný manuál, na kterém jde vidět, které typy nástřelů hrotů podmínky splňují a které ne.
Na konec závodu jsme se s ostatníma nakonec dohodli, že protest podávat nebudeme, nemá to cenu. Sportovní komisaři by se totiž obrátili na technického delegáta, který by musel odpovědět stejně jako prve, tedy že vše bylo v pořádku. Muselo by se to tedy hnát zpět na FIA, ztratila by se s tím spousta času a peněz a výsledek by stejně vyšuměl do ztracena, jako vloni při všech protestech na mezinárodní scéně...
Já osobně považuju za úspěch, že se tím ředitel i sportovní komisaři zabývali a ze své pozice udělali maximum pro ověření skutečnosti. Bohužel, žába na prameni je někde jinde...
Foto pneu Beppo Harracha, které využíval v první sekci páteční etapy Jänner Rallye 2012:
Jediné správné rozmístění hrotů dle předpisů - šablona Michelin: