Snad ta debata pro Tebe není moc otravná, kdyžtak ji můžeme přesunout třeba někam do hospody
Svým způsobem máš pravdu, ale snahou skupin R bylo zminimalizovat počet klasifikovaných skupin, a to i proto, že počet startujících na soutěžích je většinou relativně malý. Pokud by měl být systém maximálně citlivý, tak bychom dneska těch tříd měli na sprintu tak 30 (a v budoucnu by jich stále přibývalo) a v MMČR by ve velké části jelo po jednom autě. To je sice citlivější, ale nedává to smysl.
Pak je otázka, jestli je menší zlo zachovat starý systém a do něj přimíchávat auta, co tam logicky nepatří. Starý systém je vžitý, to je jeho výhoda, ale taky i nevýhoda. Protože kdo pak má vysvětlovat že ve třídě N nad dva litry jede dvoulitr a že ve třídě A do dvou litrů jede vyturbená jednašestka. Přitom výkonnostně například ta 1.6T R3T má největší soupeře právě mezi 2.0 R3C, takže z funkčního pohledu je to v pořádku - byť logicky v A7 ta 1.6T nemá co dělat. V A8, kam by patřila dle logiky starých tříd, zase nepatří výkonnostně.
Varianta vůbec nehomologovat auta, co se nevejdou do starého fungujícího systému sice taky existuje (resp. existovala, než se s tím začalo), ale vedla by nejspíš k nezájmu automobilek. V době, kdy vznikl starý systém, tzn. před třiceti lety, nikdo neměl ani potuchy, jak bude vypadat automobilový trh v roce 2012. Nějaký downsizing, turba, diesely atd. se neřešily. Každopádně tohle je spíš akademická odbočka, protože auta mimo systém už tady prostě jsou a je jich hodně.
Další varianta je postavit nový systém, který jako kriterium pro klasifikaci objem nemá a řeší jen explicitně vyjmenované možnosti, jak v dané třídě startovat. Teď je celkem jedno jestli mluvíme o třídách R, co by měly platit někdy v budoucnu nebo o tom, co nám platí teď. Oboje funguje v zásadě stejně. R3 potom obsahuje R3C, R3T, R3D - auta různých objemů a různých konstrukcí, která by si ale měla být výkonnostně blízká. Jistě takové zjednodušení má své nevýhody, ale na druhou stranu odpadá problém s tím, že by výkonnostně velmi podobná auta, například R3T a R3C startovala v různých třídách (u nás běžně startují jen dva modely R3 a každý by potom patřil jinam). Další výhodou takového systému je, že nemá problém přibrat novinky, které přinese vývoj na automobilovém trhu. Klidně se pak do R3 může přidat třeba R3H a R3E pro hybridy a elektromobily - nebo, jak se podle mě dá brzo očekávat - do R2 přibudou 1.2T jako R2T. Největší nevýhoda je na snadě - vyvážení takových podkategorií startujících v jedné třídě. To je rozhodně oříšek speciálně v podmínkách silného lobingu automobilek.