od Mirek Fric » úte 06.05.2014 19:10
S restriktorem jsem se ve vlákně Krumlova seknul. Ověřoval jsem si to v řádech a historici mají 38 mm. Nicméně nejde vzít hodnotu výkonu moderního enka a vynásobit to poměrem ploch restriktorů. To by šlo u motorů srovantelné konstrukční úrovně. Přesto určitě platí, že Legacy má silný motor, i když si myslím, že plný výkon nemůže udržet moc dlouho. Nevím, jestli Legacy vůbec má mezichladič a pokud ano, tak jak účinný. Taky nemá ALS, variabilní časování ventilů a další samozřejmosti moderních motorů.
Největší vývoj prodělalo Legacy za těch dvacet let v oblastech, které sdílí s moderními auty. To znamená v pneumatikách, tlumičích a potenciálně palivu (to neplatí u Kalisty, který jezdí na benzín od pumpy). Ten zbytek se v rámci homologace dá nějak vyvíjet těžko. Další věc je, že Kalistovo Legacy ani zdaleka není na maximu, co pravidla povolují. Má sériovou převodovku, většinu dílů podvozku, poloosy, enkové brzdy a je taky mnohem těžší než bývala tovární auta.
Mimochodem vzpomeňte na Escorty Mk.II, které se v Irsku nebo v Belgii běžně umisťují mezi špičkou produkčních aut. Jsou mezi nimi i auta, co odpovídají předpisům pro historiky (byť i spousta těch, co neodpovídají). V rally je úspěch především o jezdci. Auto hraje menší roli než na okruzích a nejen Jirka Kalista u nás, ale třeba Droogmans, Vanwijnsberghe nebo Rossenberger běžně prohánějí moderní auta a to ani nemají áčkové čtyřkolky...