Pro sportovní úroveň šampionátu jsou snížení počtu závodu i (s malým ale) registrace jednoznačně pozitivní. Jen bych chtěl dodat, že:
a, počet podniků - i 10 je strašně moc, ideální by bylo 7, max. 8. Hrát si na MS s tím, že závodů bude 12, budou se jezdit ve vzdálených destinacích (Kypr, Azory, Irsko) je pro ME po sportovní stránce zničující. Příkladem budiž loňský rok - jezdců, kteří odjeli alespoň 8 závodů, bylo slovy čtyři! (Kopecký, Breen, Orsák a Tlusťák). Těch, kteří odjeli alespoň 6 závodů, pak bylo 11 (to už je přeci jen lepší číslo). Potom se děje to, že Kopecký jede sice 8 závodů, ale s druhým Bouffierem se potká jen čtyřikrát, stejně tak s třetím Breenem. Všichni tři nejlepší se pak společně utkají na pouhých dvou závodech z 12! Celou sportovní pofidernost takového soupeření, kdy si každý vybírá "své" závody, je skutečnost, že polovina jezdců z první desítky konečného pořadí se tam dostala při jednom, dvou či max. třech startech ...
b, registrace - přes určité minusy jsem i tady pro. Paralela z MS opět není na místě - "velcí" kluci kde přijedou, tam se jim nemohou případní domácí jezdci rovnat (uměním, technikou, zkušenostmi). V ME jsou závody, kde domácí obsazení je slabé a body jsou tam relativně snadné, a pak jsou závody, jako např. teď Belgie, kde pravidelní účastníci ME pojedou proti domácím střelcům jako je Loix a získávat tady body je neporovnatelně těžší. Samozřejmě zde může být obava, že se registruje jen málo jezdců a sportovní hodnota zápolení 4-5 posádek může být opět slabá. Po letošní zkušenosti s juniory bych se ale toho až tak nebál. Jestli by se udělalo jen např. 8 podniků + povinná registrace, tak si myslím, že min. 10-12 (možná 15) dobrých posádek by se do celého seriálu našlo. Ostatně už teď tam jezdí (Breen, Abbring, Lappi, Kajto, Wiegand, Gryazin, Orsák, Tarabus, Consani, ...) dobrá desítka kvalitních jezdců (a další by se možná našli), jen že se spolu ne vždy potkávají.
Ještě je otázka, jak se to bude mínit s tou registrací. Jestli to bude jako před pár roky v ME, kde se přihlásilo při malém poplatku hned na začátku sezony přes 20 posádek, pak to z nich ale skoro nikdo (pravidelně) nejezdil, tak je to na houby. Osobně bych byl pro pozitivní motivování, tj. za registraci zaplatit třeba 5000 euro (ať se tam nehlásí někdo jen tak) s tím, že registrované posádky by pak neplatily startovné. Takže kdo by jel víc závodů, ten by na tom určitě netratil.