Slohovka s varováýním - je to dlouhé a nemusíte to číst
Moje čtvrté Ypres. Opět s místním znalcem Tomem Buysem. Stihli jsme kvalifikaci/shakedown, rovných deset zkoušek páteční večerní servis a sobotní cílovou rampu
Tomovy fotky jsou tu:
http://rally-image.be/foto/0424/index.php Tentokrát panovalo pěkné počasí (jen na shakedownu byla po setmění pěkná zima), výběr míst se dařil, posádky jely strašnou kudlu (čemuž odpovídá i tradičně obrovský odpad) a co se týče regulace diváků, tak mám pocit, že Ypres je rok od roku volnější. Já jsem z deseti navštívených míst na RZ zavadil o pořadatele jen dvakrát a o pásku jen výjimečně. Bylo opravdu hooodně diváků, určitě víc než loni. Celkově to byla skvělá soutěž jako snad vždycky
A teď trošku detailně.
Kvalifikace/Shakedown
Kdo vymyslel kvalifikaci, toho by měli diváci utlouct. Stejně jako loni dlouhé prostoje, minimum akce v dlouhém čase. Tím se RZ natáhla s shakedownem na pět hodin. Už před startem pro problémy s motorem odpadl Magalhaes, což trochu pokazilo náladu. Na první dva průjezdy tréninku jsme si vybrali klasická katovací esíčka, následně na kvalifikaci jsme se přesunuli do následující superrychlé levé, která přinesla první kýžený wow efekt v podobě prvního jezdce na trati Rossettiho. Moc jsem mu po tak dlouhé pauze nevěřil, ale odteď bylo jasné, že tohle bude velká jízda - naprosto precizní, přesná stopa, žádné přebržďování, zbytečné smyky nebo nepotřebné katy. Jel úplně jinak než ostatní a dost to připomínalo Loeba. Luca byl nadšený snad ze všeho a bylo to vidět! Peugeoťáci (hlavně Breen) velmi agresivně, možná až příliš. Myslím, že už tak špatné spolehlivosti Breenovo brutální zacházení rozhodně nepřidá. Loix jel tak jako vždy, hodně agresivně hlavně na brzdách, ale narozdíl od Breena přitom nelítá od škarpy do škarpy. Titul magora shakedownu ale připadá Stefanovi Lefevbrovi a asi i titul magora závodu. Havárii Pospíšilíka jsem neviděl, protože jsem zrovna byl na tom druhém místě, ale alespoň donutil místní snažit se vyslovit jeho jméno, což byla docela sranda (a taky se dostal na ES)
Požár Tsjoenova nového Peugeotu symbolicky předznamenal věci budoucí...
RZ1 Dikkebus 1
http://rally-image.be/foto/0424/images/067.jpgCelkem známé extrémně rychlé esíčko u hřbitova, letos bylo i na záběrech ES z první etapy. Tradičně pěkné místo nezklamalo. Snad jen Orsák tu jel podivně, jako by se lekl toho, co auto v prvním katu udělalo. Po něm jsme ale museli spěchat dál, abychom stihli RZ4, takže těch aut jsme tam zas tak moc neviděli.
RZ4 Langemark
http://rally-image.be/foto/0424/images/036.jpgSérie protahováků asi kilometr před cílem RZ. První extra rychlý kolem domu a za ním těžké esíčko. Krom další totální magořiny Lefevbra tu za zmínku stojí nezvykle riskantně jedoucí Lappi a pak bláznivá lekce z krocení zlé Fábie v podání Kristiansena. Bohužel to o pár zatáček dál dopadlo, jak asi muselo.
RZ7 Mesen 2
http://rally-image.be/foto/0424/images/001.jpg Pro mne první nové a opravdu pěkné místo. Esíčko z kopce do kopce s katem přes břeh. Pomalu každé auto se tu projelo kousek po dvou kolech. Rossetti přijel na defektu (PZ) a při brzdění do následující zatáčky se mu auto spakovalo a pozpátku vypochodoval ven. Asi minutu trvalo, nož ho diváci vytlačili a potom ještě musel vyměnit kolo. Obrovská škoda! Další s defektem byl Orsák, ale kolem nás jen projel, kolo měnil až někde později (byli jsme cca na pátém kilometru). Taky se začaly na autech objevovat stopy menších havárií (Tlusťák, Olsson a další). Lefevbre udělal při své krutojízdě první chybu z několika (defekt) a Thiry odstoupil po přejetí nějakého velkého kamene. Dost jsem se divil, že druhý den odstartoval, protože se mu z výfuku nezdravě olejově kouřilo. Když už jsme u Thiryho, tak Opely R2 na mne udělaly velmi dobrý dojem - hlavně podvozek. Tam, kde Peugeoty (a nedej bože C2 R2) plavaly ze strany na stranu, tam se Opely ani nehly.
RZ8 Reninge 1
Nová RZ a i když jsme si ji celou projeli, tak tohle místo se jako jediné moc nepovedlo (Plhus ví). Dokonce z něj Tom nedal do galerie žádnou fotku. Byla to ostrá pravá zatáčka za dům a následná na dvakrát lomená levá zatáčka na plno s malým dvojitým katem. Bohužel výjezd z té první byl moc pomalý a tak tu levou všichni projeli na plný plyn celou. Navíc jsme tu od vrtulníku vyfasovali osobního pořadatele, aby nás hlídal
RZ11 Westouter 1
http://rally-image.be/foto/0424/images/060.jpg http://rally-image.be/foto/0424/images/045.jpg http://rally-image.be/foto/0424/images/024.jpgTak tohle bylo naopak famozní místo! Za rychlou pravou následuje ostrá levá přes horizont s moooc vytahaným prachem z pole. Prý tu vždycky někdo zaparkuje mimo trať. Mnozí se snažili, ale nějak to zachránili (Duquesne, Simpson...), až Orsák vyletěl úplně. Naštěstí pro něj tam byla jen vysoká tráva a žádný příkop, tak ztratil jen pár sekund.
RZ12 Kemmelberg 1
http://rally-image.be/foto/0424/images/052.jpg Moje nejoblíbenější místo celé rally bylo fantastické jako vždy. Přidávám video Lefevbra z druhého průjezdu pro představu, jak to tam vypadá, protože o tomhle fotka nic neřekne (na živo je to ještě o hodně působivější).
http://www.youtube.com/watch?v=MVu-dgz3FHc Myslím, že stačí když řeknu, že u většiny špičky (i špičky dvoukolek) se člověk jen směje a nechápe
RZ14 Hollebeke 1
http://rally-image.be/foto/0424/images/040.jpgTohle fakt není Pindula
Vybrali jsme tentokrát lesní úsek, který vypadal velmi "česky". Tahle RZ je strašně těžká a letos byla i nejdelší a tak není divu, že velké věci se děly hlavně tu. Abbring nepřijel už vůbec, Breen pozdě s podivnými zvuky linoucími se z pomalu jedoucího auta. Orsák, Lefevbre, Simpson a řada dalších také pozdě s otlučenými auty. Verschueren s utrženým křídlem.
RZ15 Reninge 2
http://rally-image.be/foto/0424/images/030.jpgDalší superrychlý kalup. Protahovák s nakopávákem. Většina to jela na pětku (pro představu o rychlosti). Zatímco Fabie všechny do jedné se tu ani nehly, tak všechny Fiesty R5 krom Cherainovy se chovaly neklidněji (Cherain měl viditelně lepší setup než všichni ostatní s Fiestami). Nejvíc to ale kopalo staré 207 S2000 a samozřejmě enka (třeba Lefevere ani radši nekatoval). Tovární Peugeoty už bohužel nejely, ale Tsjoenův to zvládl dobře. R2 jsme tu bohužel nestihli. Největší magořiny předváděl v závěru závodu Kobus. Jeho Fiesta S2000 na penumatikých Kumho poletuje po trati jak hadr na holi a tak si člověk chvilku připadá jako při sledování starých áček v rukou Sainze či McRae
Na téhle RZ skončil v příkopu Tsjoen na místě, co jsme si při najíždění poznamenali, ale kvůli horší dostupnosti jsme na něj nevyrazili...
RZ18 Westouter 2
http://rally-image.be/foto/0424/images/043.jpgVelmi přehledná pasáž s výhledem na cca kilometr trati z kopce do kopce s hlubokým katem. Pro představu o rychlosti na fotce řeknu jen to, že před zatáčkou měl Kobus, který měl nejkratší skříň ze všech cca dvě vteřiny v akci omezovač (165 km/h) a před zatáčkou brzdy spíš jen polechtal. Nevýhodou totohle místa byl akorát hluk od vrtulníku ES, který tu sledoval projíždějící auta. Škoda, že krom Kobuse, Wieganda, Lefevbra, Orsáka či Thiryho už moc posádek netlačilo na pilu. Velmi hezky tu jel i Honza Černý. Měl jsem z něj podobný pocit jako ze všech našich. Jakoby se na začátku těžko hledali a až s přibývajícími RZ zrychlovali. Škoda, že jeho zrychlování dopadlo další ránou. Snad to není konec sezony...
RZ19 Kemmelberg 2
http://rally-image.be/foto/0424/images/065.jpgNa závěr klasický skok přes cestu na "Kámlbáku" - opět s doprovodem helipotvory ES. Je to docela hezké místo hlavně na fotky, ale jinak nic dechberoucího. Jde tu ale dobře pozorovat chování aut při doskoku. Opět velký rozdíl mezi Cherainem a ostatními Fiestami. Z enek nejlépe přistáli Érdi a Hudec. Hud jel ke konci už hodně rychle! Potom zbývala už jen cílová rampa s tradičně skvělou atmosférou a pár piv s přáteli v nočním městě
Na závěr si neodpustím zmínku o autech R5 z dílny PSA. Opravdu není normální, že se nová auta neustále sypou (Breen - palivová pumpa, jednotka, diferenciál; Abbring - nevím co; Tsjoen - požár, samovolně vysypané zadní okno; Verschueren - 2x palivová pumpa, vysypané zadní okno a ještě něco, kvůli čemu odstoupil). Na Ypres měly fatální problémy všechna čtyři auta! Při porovnání s Fábiemi S2000, které neměly jediný technický problém při počtu sedmi aut na startu, to vyznívá tristně. Navíc ani rychlost nebyla nijak oslnivá. Jediný Abbring byl rychlejší než Loix s Rossettim. Říkám si, že se v PSA zbláznili, když tohle homologovali. Vždyť R5 mají snad jen jednoho nebo dva homologační žolíky na tři roky! Je mi jasné, že odchod šéfkonstruktéra do Hyundai v průběhu vývoje jim moc nepomohl, ale stejně... ostatně v servisu se šuškalo cosi o tom, že snad PSA zvažuje stavbu úplně nové R5 od nuly...