Špatně to je, ale je to realita celé Evropy už po mnoho let. Barumka a Ypres byly dlouhodobě jediné dvě soutěže, kde se počítalo celé pole do celkových výsledků, jinde to bylo rozdělené už dávno (i některé závody MS mají v sobě takto zakomponovaný národní podnik). Na Ypres mají další špatnost v podobě toho, že jeden závod sezony jedou dle pravidel FIA zatímco ostatní ne. Samozřejmě, že z hlediska mistráků podobné situace nejsou dobře, ale realita je taková, že všechny dosud odjeté závody ME s výjimkou Ypres měly národní pole hodnocené zvlášť a na všech mohly posádky národního mistráku splňující pravidla ME jet v poli ME - Jänner, Lotyšsko, Irsko a Azory.
Bohužel zkombinovat různá pravidla nejde, takže z toho je takový kočkopes. Teoreticky správná řešení jsou tři - buď jet národní mistrák dle mezinárodních předpisů (což jsme měli do loňska a čehož náhlý konec byl hlasitě oslavován), nebo na soutěži ME nejet národní podnik, což je v drtivé většině případů pro pořadatele neproveditelné, a nebo se ME vzdát (a to žádný pořadatel neudělá dobrovolně). Dle mého názoru tohle může vyřešit jedině FIA a protér ME tím, že by souběžné podniky na podnicích ME zakázali (pořadatelé nikdy nespáchají ekonomickou sebevraždu dobrovolně, to je absurdní představa). To se samozřejmě nestane, protože by kalendář vymřel. ME není WRC a jeho závody nikdy nedosáhnou na podobné státní dotace jako závody WRC (až na pár výjimek) a do sitace WRC se ME nejspíš nikdy nedostane už jen kvůli svému titulu. Můžeme si říkat co chceme, ale v současné době prostě jinak postavit kalendář ME nejde. Další možností je změnil mezinárodní předpisy tak, že je budou národní autority akceptovat pro svoje národní šampionáty. Tak si já představuju ideální řešení, ale je to zároveň varianta, která nemá šanci prorazit u FIA, ač promotér v minulosti ukázal, že pravidla jsou mu celkem buřt (viz první roky IRC).
Ještě jedna poznámka. Diskuze vyznívá, jakoby jet v poli ME přinášelo jen samé konkurenční výhody, ale to není pravda. Výhodami je startovní pořadí a lepší prezentace pro sponzory, dál ale následuje i hromada nevýhod - nutnost použít specifické pneumatiky, nesmět je předehřívat, nesmět je prořezávat, mít jich omezený počet, nesmět používat potenciálně rychlejší techniku (například Focus WRC), nutnost použít specifické palivo (JERC), mít limitovaný počet některých klíčových náhradních dílů atd.