PLuto píše:I nadále tvrdím, že možnost s WRC bojovat o titul absolutního mistra republiky je obrovská chyba a nekoncepční krok.
Pluto, máš naprostou pravdu, je to nekoncepční. Můj osobní pohled se ovšem změnil od "je to chyba" k "může to přinést pozitiva". Pokusím se můj pohled vysvětlit. Tvrzením, že je to špatně, bych totiž kritizoval jen důsledek. Příčina je ovšem někde jinde - osobně u FIA koncepci nikde nespatřuji a každým krokem mě v tom sama utvrzuje. Vidím jen vytloukání klínu klínem a zákazy od stolu. Zase jsme u té techniky a zákazů pro různé úrovně soutěžení, kterým je potřeba přizpůsobovat národní pravidla. Dvoulitrové kity, WRC, R4 v ME a teď nově RRC pro ME (předpokládá se schválení zákazu 3.12.). Pouze s útrpným úsměvem podotýkám, že RRC je původní zkratka pro Regional Rally Car - tedy auta přímo předurčená pro Evopu. Vozy měly být lehce konvertovatelné body kitem a restriktorem na WRC a snadno použitelné "o stupeň" výš.
Změna, zákaz. Že má RRC stále platnou homologaci? Ale pánové, vždyť je
nekoncepční (za tou koncepci před tím stál snad někdo jiný, než FIA? Ano, M-Sport to navrhl. Ale FIA orazítkovala). Jo vy nemáte v garáži náhradní R5 na Evropu? No tak RRC prodejte (komu?) anebo přestavějte RRC na WRC a jezděte s ním třebas.... no, však máte na výběr ne...? eehhhm, třebas s ním jezděte.... No tak nejezděte, když na to nemáte... Docent Chocholoušek stojí v povzdálí, hladí se na své dlouhé bradě a spokojeně pobrukuje
Jen tak mimochodem, homologace RRC proběhla v roce 2011 a ještě v červnu letošního roku FIA v TZ tvrdila, že v roce 2015 startovat budou (
http://www.fia.com/news/erc-revamped-2015). No, dlouhodobá koncepce, není-liž pravda? Jen podotknu, že např. Citroën Racing ve svých marketingových materiálech z roku 2003 prodával RRC jako nástupce S2000. Jak hluboce se mýlil... Ve světle výše uvedeného čekám, že příští rok někdo z FIA zakáže S2000, protože jsou "nekoncepční" (i.e. nemají písmenko R a číslovku v názvu). Vše je na "dobré cestě", FIA v zákazech pilně pokračuje - zakázala pro příští rok i něco koncepčního: v letošních Regional Rally pravidlech se nápříklad dočteme: "As from 01.01.2015, R4 cars will be eligible in the rallies of non-European FIA regional championships only". Asi tomu nerozumím, nebo co. Co bylo špatně na Mégane R4? Jo oni na něj nespíš zapomněli, mířili totiž na 4 kolky...
Ke změně názoru mě přimělo relativní posouzení věci; pokud dám toto vše na misky vah, potom ano, WRC v MČR je rozhodně, s ohledem na FIA a výše uvedené kroky, mimo jakoukoliv koncepci. ALE - celé směřování rallyesportu v podání FIA je, podle mého, principielně nekoncepční (viz výše + můj konstantní názor, že R třídy jsou morem národního rallyesportu). Na jedné straně zde stojí definice pravidel a prazvláštní předpoklad FIA, že každý tým je schopen přes noc koupit novou techniku odpovidající (mo)mentální situaci v Paříži, tj. vytvoříme vůz, kategorii, třídu etc., a pak ji, ze dne na den, zakážeme, a, milé týmy, dělejte si, co chcete. Na druhé straně je zde jakási ekonomická realita (tedy investice x výsledek). A poslední, neméně důležitý fakt, je zájem. A teď to sečteme: WRC auta tu jsou, výsledky rozhodně udělají, už zdaleka nejsou tak drahá, jako když byla nová, existují a jsou dostupná, diváci je chtějí (moc je chtějí), sponzoři i týmy je chtějí. Pokud se tedy začneme více soustředit na ten náš český dvoreček a odhlédneme od nějakých "FIA koncepcí", můžeme tu mít opravdu
kvalitní sport. To vše říkám s vědomím konkurenční nevýhody R5 a S2000, která mě netěší. Tato auta rozhodně nezmizí (to nikdo ani nečeká). Byť jsou o 8 let mladší, předpokládám, že od WRC dostanou. Ten rozdíl mezi třídami naprosto nepopiratelně je. Ale ptám se sám sebe: chceme bohaté startovní pole (ty S2000 a R5 pojedou tak jako tak), dobrý sport a kvalitu pro diváka, nebo si necháme zákazy, příkazy a pseudokoncepcemi celý národní rallyesport zničit? Za mně - ať si FIA schválí třeba závodního křečka. Nechme u nás jet všechno, co má kola a neohlížejme se na FIA. Nejlepší koncepcí je mít co nejméně pravidel a nesmyslných lobistických zákazů.