PLuto píše:Letos jsem se po delší době opět zúčastnil soutěže mistrovství světa jako člen týmu. A přestože se od dřívějška MS posunulo dál, řada výhrad, proč tento seriál nemám moc rád, zůstala. Zdůrazňuju, že následující řádky budou posány z pohledu člena týmu. Pořád je to o tom, že hlavní priorita je dána továrním týmům, ostatní skoro nikoho nezajímají (organizátory, promotéra apod). Ještě se občas starají o ty zaregistrované, zbytek je pro ně plebs, který akorát platí startovné. Přestože má Bouffier prioritu FIA, na soutěži MS je mu k ničemu. Naštěstí mám z dob, kdy Korsika byla v ME/IRC dobré kontakty, takže se podařilo zařídit větší servisní místo bez nějakých dalších poplatků. Elektřinu a vodu či možnost vjezdu druhého auta do servisního prostoru se bez nesmyslných částek zařídit nepodařilo, naštěstí to ale nebylo tak potřeba. Jako neprioritní nemá tým nárok na media kartu, takže nikdo z týmu nemůže do media zóny před servisem probrat s posádkou, co je potřeba udělat...
Celkový formát s totálně roztahanou soutěží se mi vůbec nelíbí. Týmy postavili servis v Bastii, ale pak se tak kromě soboty skoro vůbec neukázaly. Třeba v pátek se odjelo 157 km bez servisu, to je totéž, jako velká soutěž v ČR... Pak se není čemu divit, že bývá každý den takové množství odstoupených. Navíc na Korsice to věčné cestování, kdy to Tour de Corse nebyla jen pro posádky, ale hlavně pro mechaniky. Kromě té soboty se pořád přesouvalo sem a tam, člověk většinu času strávil v autě... Do toho ještě nevhodně zvolený čas na shakedown (navíc s dlouhým přejezdem), který pro neprioritní končil až ve dvě hodiny odpoledne, což bylo dost pozdě vzhledem k nutnosti nachystání auta a jeho převozu skrz celý ostrov do Ajaccia na slavnostní start.
Velkou specialitou MS jsou tzv. tyre fitting zóny. V nich má každá posádka 10 minut na to vyměnit pneumatiky. Může jim s tím pomáhat jeden mechanik, který dokonce může dělat i na autě, ale jen s věcmi, které jsou v autě. Moc nechápu, proč se z toho neudělá klasická vzdálená servisní zóna. Obzvlášť, když tam stejně všichni mechanici jsou i s dodávkama, kde by mohli mít aspoň základní díly na opravu a čas na to je taky, protože tomu vždy předcházelo i více než hodinové přeskupení.
Hodně jsem se zděsil z "mašinerie" technických komisařů. Už se nedivím, proč má FIA technický delegát tolik asistentů a proč se na závodě pohybuje víc technických komisařů, než jich třeba u nás je celkově. Kontroluje se prakticky všechno a všude, nejen na úvodní technické přejímce. Mě jako pozorovateli z povzdálí to místama připadalo až jako buzerace...
Co mě naopak zaujalo bylo zpracování servisní zóny. Celý velký prostor je ohraničen oplocením, takže se do něj nikdo nepovolaný nemůže dostat. Tovární týmy v centru servisu tvoří takové velké U a samotní diváci mají přístup jen doprostřed tohoto U, kde mají výhled na práci továrních týmů (+ je tam řada různých stánků a pouťových atrakcí). Samotné závodní auta přijíždějí do těchto servisních míst "zezadu", takže se s diváky nikde nepotkají a nemají problémy s průjezdem. Negativem tohoto systému je, že diváci mají možnost dostat se jen k posádkám kolem velkého U, k ostatním se nedostanou. Mezi týmy a diváky je pak vytvořený ještě asi dvoumetrový pruh pro tzv. hosty.
Velkým pozitivem jsou i tankovací zóny, kdy se o celou službu stará jednotný dodavatel paliva. Týmy se tak o tankování vůbec nemusí starat, spolujezdec jen v každé tankovačce nahlásí, kolik je potřeba natankovat. Tento systém však může reálně fungovat jen na úrovni MS, v nižších mezinárodních (a řekl bych i národních) šampionátech by tohle moc fungovat nemohlo (hlavně kvůli nákladům na benzín, logistiku, mapování apod).
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků