Rally de France - Tour de Corse

Re: Rally de France - Tour de Corse

Nový příspěvekod Haryk » pon 10.10.2016 15:48

Malmisek: nádherně shrnuto, ale obávám se, že zrovna na tomhle foru moc pochopení nenajdeš
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2725
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Rally de France - Tour de Corse

Nový příspěvekod PLuto » pon 10.10.2016 19:23

Ještě jeden poznatek ze světa, který si v českých podmínkách nedovedu moc představit - mediální přístup k fanouškům. Nedovedu si představit, že by u nás dojela posádka po náročné etapě kolem desáté večer do UP a ještě šla na 10-15 minut dobrovolně do stanu podepisovat se fanouškům.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Rally de France - Tour de Corse

Nový příspěvekod dusle » pon 10.10.2016 19:46

PLuto píše:Letos jsem se po delší době opět zúčastnil soutěže mistrovství světa jako člen týmu. A přestože se od dřívějška MS posunulo dál, řada výhrad, proč tento seriál nemám moc rád, zůstala. Zdůrazňuju, že následující řádky budou posány z pohledu člena týmu. Pořád je to o tom, že hlavní priorita je dána továrním týmům, ostatní skoro nikoho nezajímají (organizátory, promotéra apod). Ještě se občas starají o ty zaregistrované, zbytek je pro ně plebs, který akorát platí startovné. Přestože má Bouffier prioritu FIA, na soutěži MS je mu k ničemu. Naštěstí mám z dob, kdy Korsika byla v ME/IRC dobré kontakty, takže se podařilo zařídit větší servisní místo bez nějakých dalších poplatků. Elektřinu a vodu či možnost vjezdu druhého auta do servisního prostoru se bez nesmyslných částek zařídit nepodařilo, naštěstí to ale nebylo tak potřeba. Jako neprioritní nemá tým nárok na media kartu, takže nikdo z týmu nemůže do media zóny před servisem probrat s posádkou, co je potřeba udělat...

Celkový formát s totálně roztahanou soutěží se mi vůbec nelíbí. Týmy postavili servis v Bastii, ale pak se tak kromě soboty skoro vůbec neukázaly. Třeba v pátek se odjelo 157 km bez servisu, to je totéž, jako velká soutěž v ČR... Pak se není čemu divit, že bývá každý den takové množství odstoupených. Navíc na Korsice to věčné cestování, kdy to Tour de Corse nebyla jen pro posádky, ale hlavně pro mechaniky. Kromě té soboty se pořád přesouvalo sem a tam, člověk většinu času strávil v autě... Do toho ještě nevhodně zvolený čas na shakedown (navíc s dlouhým přejezdem), který pro neprioritní končil až ve dvě hodiny odpoledne, což bylo dost pozdě vzhledem k nutnosti nachystání auta a jeho převozu skrz celý ostrov do Ajaccia na slavnostní start.

Velkou specialitou MS jsou tzv. tyre fitting zóny. V nich má každá posádka 10 minut na to vyměnit pneumatiky. Může jim s tím pomáhat jeden mechanik, který dokonce může dělat i na autě, ale jen s věcmi, které jsou v autě. Moc nechápu, proč se z toho neudělá klasická vzdálená servisní zóna. Obzvlášť, když tam stejně všichni mechanici jsou i s dodávkama, kde by mohli mít aspoň základní díly na opravu a čas na to je taky, protože tomu vždy předcházelo i více než hodinové přeskupení.

Hodně jsem se zděsil z "mašinerie" technických komisařů. Už se nedivím, proč má FIA technický delegát tolik asistentů a proč se na závodě pohybuje víc technických komisařů, než jich třeba u nás je celkově. Kontroluje se prakticky všechno a všude, nejen na úvodní technické přejímce. Mě jako pozorovateli z povzdálí to místama připadalo až jako buzerace...

Co mě naopak zaujalo bylo zpracování servisní zóny. Celý velký prostor je ohraničen oplocením, takže se do něj nikdo nepovolaný nemůže dostat. Tovární týmy v centru servisu tvoří takové velké U a samotní diváci mají přístup jen doprostřed tohoto U, kde mají výhled na práci továrních týmů (+ je tam řada různých stánků a pouťových atrakcí). Samotné závodní auta přijíždějí do těchto servisních míst "zezadu", takže se s diváky nikde nepotkají a nemají problémy s průjezdem. Negativem tohoto systému je, že diváci mají možnost dostat se jen k posádkám kolem velkého U, k ostatním se nedostanou. Mezi týmy a diváky je pak vytvořený ještě asi dvoumetrový pruh pro tzv. hosty.

Velkým pozitivem jsou i tankovací zóny, kdy se o celou službu stará jednotný dodavatel paliva. Týmy se tak o tankování vůbec nemusí starat, spolujezdec jen v každé tankovačce nahlásí, kolik je potřeba natankovat. Tento systém však může reálně fungovat jen na úrovni MS, v nižších mezinárodních (a řekl bych i národních) šampionátech by tohle moc fungovat nemohlo (hlavně kvůli nákladům na benzín, logistiku, mapování apod).

Už mají pořadatelé představu o harmonogramu na jaro? Aj bych o tom uvažoval...
dusle
N/1
 
Příspěvky: 52
Registrován: sob 06.08.2016 20:08

Re: Rally de France - Tour de Corse

Nový příspěvekod stik » úte 11.10.2016 06:41

Jen pro představu těch co nebyli... My letos najezdili po ostrově v rámci soutěže a návštěvy pomníku Toivonena cca 650 kilometrů... na Sardinii to bylo cca 600 kilometrů takže dost podobné... pravda je ta že v dřívějších letech byly soutěže kompaktnější.. ale ve finále to nikomu zase tak moc nevadilo...Pro mě jako diváka soutěž vydařená a hodnotím pozitivně.
stik
Rally škola
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 08.01.2013 10:24
Bydliště: Tišnov

Re: Rally de France - Tour de Corse

Nový příspěvekod PLuto » úte 11.10.2016 13:24

Ještě bych možná něco dodal k účasti Bryana Bouffiera na Korsice. Před startem se uskutečnil pouze krátký test, zhruba 30 km, ve čtvrtek dopoledne místo shakedownu. Komunikace s Citroën Racing tradičně slabá, moc informací neposkytli, jedině jednoho inženýra, který se během závodu staral o PSA auta, ale byl takový neslaný, nemastný. Celý závod probíhal v pohodě, po celou dobu nebyl jediný technický problém. Bryan ztratil v sobotu po hodinách a jednom defektu, ale pořád se držel v pohodě za dvojicí fabrikantů Evans+Kopecký. Bohužel, na předposlední rychlostní zkoušce mu před zatáčkou zasvítilo slunce do očí a nevšiml si, že daná levotočivá zatáčka je vlhká a byl širší, pravým předním kolem trefil kámen. Rozlítl se disk, ale v daném místě nebyl prostor kolo vyměnit, tak na tom zbytku musel pokračovat dál, čímž se poškodilo zavěšení. Za cílem to provizorně opravil a dojel do tyre fitting zóny, kde se to společně s mechanikem ještě pokusili provizorně opravit, ale vzhledem k času a povaze TFZ (můžou se použít jen věci vezoucí se v autě) nebyla moc šance na úspěch. Bryan nakonec odjel směrem k poslední zkoušce, ale po cca dvou kilometrech přejezdu se pravé přední kolo zablokovalo úplně a byl konec. 10 km před cílem soutěže...

Každopádně, spolupráce s takovými lidmi jako Bryan Bouffier a hlavně Denis Giraudet je obrovská zkušenost a jsem rád, že jsem měl tu možnost se něčeho podobného zúčastnit.

P.S. Denis napočítal, že letošní Korsika měla cca 4500 zatáček.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Předchozí

Zpět na Sezona 2016

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků