od Mirek Fric » ned 04.04.2010 17:22
Nikdy jsem nehájil zavedení povinného HANSu, naopak, nicméně jsem přesvědčený o tom, že tato zranění páteře (zejména bederní) nejsou zaviněná čistě jen HANSem. Musí jít o kombinaci více faktorů. Vede mě k tomu hlavně fakt, že ačkoli se HANS používá už mnoho let ve WRC, ERC či IRC, tak u špičkových posádek ke zranění páteře nedochází ani při sebevětších kotoulech či nárazech z boku. A nehod všemi možnými způsoby zde za tu dobu bylo nepočítaně. Jsou to lidi z masa a kostí jako každý jiný, ne roboti.
Nemůžeme taky zapomínat na to, že HANS opravdu může ten život i zachránit. Letos v zimě došlo v Itálii v lokální soutěži k typické smrtelné nehodě, pro níž je HANS určen. Jednalo se čistě o čelní náraz celou plochou předku do zdi bez deformace interiéru, při níž si spolujezdec zlomil vaz. Stejný průběh měla nehoda v belgickém Hannutu loni, při níž kvůli zlomenému vazu zahynula spolujezdkyně. V obou případech nedošlo k deformaci kabiny, ani kritickým vnitřním zraněním, na která by dotyční zemřeli "tak jako tak".
Podle mě správný a správně upevněný HANS se správnou sedačkou a helmou je prospěšný bezpečnostní prvek. Kdyby byl nebezpečný, už by muselo dojít k podobným problémům i v "první lize".
Nicméně rozhodně nesouhlasím s tím, aby byl používán povinně, a to z mnoha důvodů. Ať už se jedná o vysoké náklady na funkční systém se vším všudy, na nedostatečnou osvětu a objasnění sporných otázek, či jen princip "co bude povinné příště". Vrcholem je teď to zavedení narychlo tesně předzačátkem sezony pro některé historiky, jestli je to teda pravda...