HANS system

HANS system

Nový příspěvekod Haryk » ned 04.04.2010 11:21

HANS?
-Vicky- píše:Co se Kopacka tyce, rana to nebyla moc pekna, pro spolujezdce musela pozdeji sanitka.
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod -Vicky- » ned 04.04.2010 12:07

Haryk píše:HANS?
-Vicky- píše:Co se Kopacka tyce, rana to nebyla moc pekna, pro spolujezdce musela pozdeji sanitka.


Je to pravdepodobne, ale jako zasadni odpurce tohoto systemu mohu byt narcen z podjatosti.
-Vicky-
N/1
 
Příspěvky: 81
Registrován: pát 11.04.2008 19:28

HANS2

Nový příspěvekod PLuto » ned 04.04.2010 12:21

Těžko říct, já bych se do tématiky Hansu moc pouštět nechtěl. Bavil jsem se ale s člověkem z bezpečnostní komise FIA (kupodivu, přestože je ve FIA, tak bylo vidět, že tomu celkem rozumí) a říkal, že nejvíce zranění kvůli hansu je proto, že buď ho mají blbě připevněný (nedotažený pás apod) nebo mají blbou velikost, která na jezdce nesedí.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 17890
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod vrci » ned 04.04.2010 14:42

To je oblíbená výmluva odborníků z Fasu, že závodník má něco špatně - neutažené pásy, špatný Hans atd. Na co je takový bezpečnostní prvek, který způsobí zranění? Každý soudný člověk, když spočítá zlomené obratle za poslední cca 2 roky a porovná to s počtem zlomených obratlů za posledních cca 20 let, tak musí konstatovat, že někde je chyba! Co jsem slyšel, tak už těch zlomených obratlů bude snad cca 15!!! Vždyť je to do nebe volající!!! Jezdím už dost dlouho a nepamatuji si, že by došlo k tolika úrazům obratlů. A to byly auta daleko méně bezpečné jako dnes!
Asi už nezbývá než zažalovat Fas za donucení užívat nebezpečné "bezpečnostní" vybavení. Aspoň já mám teda pocit, že bych si měl já rozhodnout, zda budu používat takovou spornou věc! Možná by pomohlo, uvázat nějakého z šéfů v plném vybavení do malého auta a protáhnout jej třeba po Valašské bombě! Já měl z toho úplně klaustrofobii, že jestli půjdem někde na boudu, tak že s tím "pajadlem" nevylezu!
vrci
N/1
 
Příspěvky: 26
Registrován: úte 21.07.2009 11:57

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod PLuto » ned 04.04.2010 15:02

Tohle nebyla výmluva odborníka z FASu, ale zhodnocení situace člověka z FIA na základě dosud provedených šetření při soukromém nezávazném rozhovoru. Nechtěl jsem to sem psát jako obranu Hansu, pouze pro doplnění informací.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 17890
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod Haryk » ned 04.04.2010 15:18

A tím to pro slavnou FIA končí??? To fakt máme věřit tomu, že jezdci, kteří dokážou smontovat a uřídt rychlý auta, jsou takoví trulanti, co si nemí uvázat jeden pitomej herbek kolem krku? Nikoho to nevzrušuje a nikomu to envadí? Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod -Vicky- » ned 04.04.2010 15:29

Proste je fakt, ze takovahle havarka by zadnym zranenim nemela koncit, zadne bezprostredni nebezpeci posadce nehrozilo. A to, ze techto zraneni posledni dobou pribyva je neoddiskutovatelny fakt, nad kterym by se mel nekdo zamyslet. A nestaci v tomto pripade argumentovat velikostma nebo zpusobem pouziti. Je to ohrozeni lidskeho zdravi...!
-Vicky-
N/1
 
Příspěvky: 81
Registrován: pát 11.04.2008 19:28

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod PLuto » ned 04.04.2010 15:31

Jj, s tím plně souhlasím.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 17890
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod Mirek Fric » ned 04.04.2010 17:22

Nikdy jsem nehájil zavedení povinného HANSu, naopak, nicméně jsem přesvědčený o tom, že tato zranění páteře (zejména bederní) nejsou zaviněná čistě jen HANSem. Musí jít o kombinaci více faktorů. Vede mě k tomu hlavně fakt, že ačkoli se HANS používá už mnoho let ve WRC, ERC či IRC, tak u špičkových posádek ke zranění páteře nedochází ani při sebevětších kotoulech či nárazech z boku. A nehod všemi možnými způsoby zde za tu dobu bylo nepočítaně. Jsou to lidi z masa a kostí jako každý jiný, ne roboti.

Nemůžeme taky zapomínat na to, že HANS opravdu může ten život i zachránit. Letos v zimě došlo v Itálii v lokální soutěži k typické smrtelné nehodě, pro níž je HANS určen. Jednalo se čistě o čelní náraz celou plochou předku do zdi bez deformace interiéru, při níž si spolujezdec zlomil vaz. Stejný průběh měla nehoda v belgickém Hannutu loni, při níž kvůli zlomenému vazu zahynula spolujezdkyně. V obou případech nedošlo k deformaci kabiny, ani kritickým vnitřním zraněním, na která by dotyční zemřeli "tak jako tak".

Podle mě správný a správně upevněný HANS se správnou sedačkou a helmou je prospěšný bezpečnostní prvek. Kdyby byl nebezpečný, už by muselo dojít k podobným problémům i v "první lize".

Nicméně rozhodně nesouhlasím s tím, aby byl používán povinně, a to z mnoha důvodů. Ať už se jedná o vysoké náklady na funkční systém se vším všudy, na nedostatečnou osvětu a objasnění sporných otázek, či jen princip "co bude povinné příště". Vrcholem je teď to zavedení narychlo tesně předzačátkem sezony pro některé historiky, jestli je to teda pravda...
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 11965
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Horácká Rally Třebíč [MČR-S, PČR]

Nový příspěvekod Haryk » ned 04.04.2010 23:37

Je mi úplně jedno, jestli je HANS povinnej, nebo ne. Povinnost, nebo dobrovolnost obratle neláme, láme je HANS a je opět jedno, jestli tomu někdo věří, nebo nevěří. Od roku 94, kdy jsem umyl první okno na soutěžáku a utáhl první šroub, nepamatuju tolik lidí s krunýřem kolem krku. To je pro mě jasnej důkaz i bez vědeckejch pouček. Bezpečnostní prvek musí chránit a NESMÍ ubližovat. Výmluvy na to, že si lidi vybírají nevhodný HANSy a neumějí si je upnout, neberu. Ty samý lidi totiž ve svých garážích staví na koleně slušný závodní auta, takže uvázat si na krk kus kevlaru musejí umět taky. Jestli někomu někde nevadí, že vyrábíme mrzáky s polámanou páteří, tak mě to teda jedno není.
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2566
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Další

Zpět na Mistrovství ČR

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků