Bezpečnost rally v ČR

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Mirek Fric » úte 04.09.2012 21:40

Jako vždy se teď hodně mluví o tom, co by se mělo a nemělo udělat pro bezpečnost našeho sportu. Nedalo mi to a taky jsem svoje myšlenky sepsal. Pokud Vám přijdou uhozené, klidně to napište. Od toho je fórum.

Celkově bych rozdělil možné kroky na ty, co jdou provést na národní bázi a na ty, které mají smysl jedině, pokud se uplatňují celosvětově ze strany FIA.

Začnu s těmi druhými, to znamená těmi, které nic neřeší, zavedou-li se jen v rámci působnosti jedné ASN, ale ve kterých vidím smysl.

Sem určitě patří ono diskutované omezení dostupnosti silných aut každému (nereaguju na současné nehody - vím, že na nich by to nic nezměnilo, ale na názory). Jsem pro, ovšem udělat něco takového jen v ČR je nesmysl. Světový trend současnoti je bohužel jinde a pokud bychom k tomu přistoupili, tak se s největší pravděpodobností nedočkáme nového Kresty, Kopeckého, Prokopa, kteří byli a jsou schopní závodit se světovou špičkou. Nelíbí se mi to tlačení věku jezdců níž a níž. Nejsem starý, ale už teď vím, že člověk v osmnácti má přirozeně zábrany úplně jinde než člověk v pětadvaceti. Za úplnou zhovadilost potom pokládám situaci například v MS silničních motorek ve třídě Moto3 s jezdci ve věku i 15-16 let. Ta děcka neznají svoji cenu, snadno se s nimi manipuluje, dělají bláznivé věci, které oslovují mladé publikum, to co kupuje nejvíc energiťáků, sportovního vybavení, alkoholu a bůh ví čeho. Neuvědomují si, že jsou v podstatě jen zneužívaní ať už ambiciozními rodiči nebo manažery. Takže ano, klidně nechat každého jezdit povinně třeba pět let v autě do kategorie R2 (ať už začne v jakémkoli věku chce), ale jen pokud to tak bude všude. Jinak to nemá smysl.

Druhá věc jsou pneumatiky. Závodní asfaltové pneumatiky, co se dneska používají, mají tenkou hranici mezi tím, kdy podrží a kdy je všechno špatně. Nemyslím, že by byl technický problém na tomto zapracovat, byť samozřejmě za cenu snížení výkonů. Vlastnosti pneumatik v různých směrech jdou celkem dobře laboratorně měřit a pro homologaci jde stanovit povinné parametry. Možná je cestou použití univerzálního dezénu jako v MS, který auta jednoznačně zpomaluje. I to má svoje nevýhody, hlavně omezené fungování takové pneumatiky na mokru (tady je podle mne zbytečné zakazovat prořezávání vzorku). Druhou věcí je, že nějakou dobu by byly k dispozici v podstatě jen nové pneumatiky, což by vyšlo mnohé malé týmy draho. Opět je to ale krok nutný provést globálně, už jen proto, aby nové pneumatiky nabízelo více výrobců. V žádném případě si nemyslím, že by něčemu pomohlo mít jednotného dodavatele. To by byl jen hodně dobrý kšeft pro pár lidí.

Omezení maximální rychlosti. Proč ne, kontrolovat to taky jde a v řadě sportů se používá. Tuším, že ho před časem zavedli pro GT v Nizozemí. Dovedu si velmi dobře představit povolení maximálky třeba 180 km/h hlavně pro vozy N4. Opět ale nutné používat všude, aby to mělo význam. Rozcházet se s mezinárodními řády by dělalo jen zmatky na mezinárodních soutěžích.

Co se může udělat u nás? Předem říkám, že je mi jasné, že pro každý krok byť sebelogičtější musí existovat vůle a že občas bude moje plácání vypadat naivně...

Ano, předně ty retardéry. Jako divák, co hledá rychlá místa, je taky nemám rád, ale bohužel to být opravdu musí. Je to jednoduché a velmi účinné řešení, i když pochopitelně hodně nepopulární. Nikdo nechce mít ze soutěže slalom mezi barely, ale pořád je to lepší než mít každý měsíc černý čtvereček. Takže retardéry ano, ale prosím s rozmyslem.

Před pár lety bylo ještě zakázáno jezdit shakedown po stejné trati jako RZ. To by mělo být zakázáno opět, alespoň ve stejném směru. To je podle mne opravdu velmi nebezpečné.

Další věc, co mne napadá je motivovat posádky, aby se jim podstatně víc vyplatilo dojet do cíle než riskovat. Řešení je podle mě zase jednoduché, ale je mi jasné, že by mělo i řadu odpůrců. Zrušme škrtání výsledků a zmenšeme bodové rozdíly mezi pořadím v cíli. Není přece potřeba mít v šampionátu třeba deset soutěží a počítat šest. Chápu i argument, že vítězství by mělo být něco mimořádného a mělo by být náležitě odměněno, ovšem je potřeba si říct, zda si můžeme takový luxus dovolit. Možná by opravdu bylo lepší na našich tratích postavit šampionát na tom, že spolehlivost se vyplácí. Když je možné si spolehlivostí dojet pro titul mistra světa (například Xavi Pons v SWRC), tak proč by to měla být ostuda na národní úrovni? Ty "pravé dávače" má samozřejmě každý rád, ale živé.

Další věc s tím souvisí a je podle mě taky otázka diskuze. Poslední roky se soutěže pořád zkracují kvůli nákladům. To je pochopitelné, jenže s tím zkracováním se taky zrychlují. Je něco jiného jet kule a dojet 150, 250 a nebo dokonce 400 kilometrů. Pak je otázka, je lepší mít, plácnu, osm soutěží po 150 km nebo pět po 250 km?

Další možný podnět k diskuzi - je dobře, že ve sprintech mohou bodovat i špičkové posádky velkého mistráku? Já bych byl radši, kdyby fungovaly jako opravdová druhá liga a stupeň k velkému mistráku. Stejně tak si nemyslím, že je dobré spojovat PČR se sprinty nebo dokonce s MMČR. Chápu snahu přilákat na soutěže víc posádek, ale podle mne by PČR jako jakémusi odrazovému můstku rozhodně víc prospělo, kdyby se jel samostatně. Přeci jen si myslím, že spíš Vám sponzoři dají nějaké peníze, když dojedete třetí absolutně než sice třetí v PCŘ, ale dvacátý absolutně. PČR přece nejedete kvůli tomu, abyste naháněl mistra republiky sedícího ve WRC...

A s tím souvisí další věc. Všeobecně naříkáme nad kvalitou tratí a přitom máme přebytek pořadatelů a závodů. Trochu divný stav, ne? Zaveďme tedy přísnější standard pro šampionáty a omezme počet pořadatelů jen na ty, kteří jsou schopni opravdu soutěž kvalitně zabezpečit po všech stránkách.

Co s diváky? Já rozhodně nejsem zastánce žiželického experimentu, to znamená, všechna místa mimo oficální divácké zóny striktně zakázaná. Co udělat můžeme, je víc se snažit, aby diváci dobrovolně přišli tam, kde je mít chceme. To znamená soustředit se na to, abychom měli několik opravdu velmi atraktivních míst, kam divák chce přijet a chce tam taky zůstat. V takovém místě musí být něco k vidění (nikdo nezůstane dobrovolně v lese za čtvrtou řadou stromů s "výhledem" na rovinku), musí tam být zajištěný servis - to znamená parkování, občerstvení, mobilní WC, dál třeba živý komentář nebo mezičasy. Případně i nějaká možnost se vyblbnout. Samozřejmě každá sranda něco stojí. To je mi jasné.

K tomuhle podle mne dobře fungují i okruhové/polookruhové zkoušky. Nemyslím si, že by byl až tak velký problém vyrobit divácký magnet v podobě kratší dobře zajištěné okruhové zkoušky. Jezdci to překousnou a spousta lidí radši přijde tam, kde uvidí auto třikrát než jednou, zvlášť pokud se k tomu přidá propagace takové arény.

Další body jsou zřejmě utopické, protože by vyžadlovaly změnu zákonů, nicméně v některých státech fungují. V belgických Flandrech například pokud odmítnete uposlechnout pořadatele, ten na Vás může zavolat policii a Vy dostanete pokutu 200 Euro. Jednoduché a účinné opatření vyžadující ale oporu v zákoně a těsnou spolupráci s policií.

Ve Francii tvoří velký podíl pořadatelů právě policisté. Těm samozřejmě zřídkakdy někdo odporuje. U nás asi obtížně představitelná situace nicméně, když si vzpomenu na to, jak v roce 2009 kdesi na Šumavě krátce po tragické Valašce pořadatel marně přesvědčuje diváky, aby odešli z únikovky a vedle stojící policisté mu na žádost o pomoc odpoví, že od toho tam nejsou...

Další věc, co v několika státech funguje, je zákaz prodeje alkoholu na rychlostních zkouškách. To u nás zní asi dost nepředstavitelně, ale přesto si myslím, že by to hodně pomohlo. Vždycky se najdou Ti, co si přinesou svoje zásoby, samozřejmě, ale bude jich podstatně méně a taky si toho nepřinesou většinou tak moc.

Poslední věc, co mě teď v noci napadá, je prevence. Tady se dá udělat mnohé. Před třemi lety se rozdávaly letáky, běžela řada videí atd. a situace se tehdy velmi rychle výrazně změnila k lepšímu. Teď nevím o ničem. Já si rozhodně nemyslím, že by u nás byl s diváky obecně nějak mimořádně velký problém. Naopak si myslím, že ve většině států je situace o dost horší, ale proč neudělat víc. Proč třeba nevkládat krátké šoty například mezi reportáže ve světě motorů/rallymagazínu?
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Acom » úte 04.09.2012 22:14

Mirku mam te rad a az na male detaily to co pises dava smysl.

Jen k tomu doplnim, ze rally se u nas ocitla nad propasti a odpovedni lide musi prijmout krizova opatreni. Dalsi pruser si nemuzou dovolit.
jojo, pořád se něco děje...
Ich liebe grüne Atomenergie
Acom
N/2
 
Příspěvky: 647
Registrován: úte 01.01.2008 01:22
Bydliště: Jak kdy a jak s kym:)

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod PLuto » stř 05.09.2012 01:42

Acom píše:Mirku mam te rad a az na male detaily to co pises dava smysl.

Jen k tomu doplnim, ze rally se u nas ocitla nad propasti a odpovedni lide musi prijmout krizova opatreni. Dalsi pruser si nemuzou dovolit.


Že je potřeba provést krizová opatření je jasné, ale jaké chceš udělat? Když si vezmeš tragickou nehodu na Krumlově, tam nic jinak udělat nešlo. Bohemia je několik faktorů (mladý, byť počtem startů zkušený jezdec) jedoucí na hraně s velkým počtem krizovek, který neustál rychlou zatáčku a měl tu smůlu, že trefil blbě strom. A teď na Barumce? Jasně, nemá smysl se bavit o Vendových letošních nehodách, ale podobným způsobem se to mohlo zpakovat komukoliv (a taky kdekoliv jinde). Podél tratě je spousta mnohem nebezpečnějších míst. Mě osobně tohle místo nebezpečné nepřijde, ale osobně bych si tam nestoupl. Ale jen proto, že bych chtěl kromě příjezdu vidět i odjezd.

Když půjdeme na nehody v zahraničí - jak zabránit tomu, co se stalo v Itálii, kde uhořeli oba členové posádky v Peugeotu? Jak zabránit tomu, co se stalo Craigovi na Targa Florio? Zakázat tam úplně rally? Vyměnit stovky kilometrů svodidel za nějaká lepší?

V obdobných případech je to hlavně o štěstí. Jakmile jde auto na závodě z tratě (a na každém je takových situací velké množství), tak je to pak o štěstí, do kterých míst a jakým způsobem jde...
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Petr Hejtmánek » stř 05.09.2012 07:20

Původně jsem k tragédii na Barumce nechtěl nic psát, ale…v tomto případě není „mlčeti zlato“.

To, že letos zemřeli na závodech 3 lidé, není náhoda, není to ani smůla. Na ty já nevěřím. Možná sa pletu, ale všechno má svoju příčinu, a tu je nezbytné jednoznačně určit. A když je jasná příčina (nikoliv viník), tak je možné účinně předcházet další tragedii. V opačném případě bude jakékoliv opatření střelba naslepo.

Extrémistické přístupy typu: „Zrušme soutěže“, nebo „Tomu nejde zabránit“ pak vyházejí úplně nastejno. Všechno jde, ale je k tomu potřeba silná vůle.
"...a při zrychlení tečou slzy dojetí po tvářích vodorovně dozadu" Walter Röhrl
Uživatelský avatar
Petr Hejtmánek
A/5
 
Příspěvky: 336
Registrován: úte 25.11.2008 12:28
Bydliště: Jasenná

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Karbonyl » stř 05.09.2012 08:31

Souhlas s Mirkem v mnoha bodech, šla by udělat řada věcí tady v Česku, ale pak sem přijede Evropa a budeme v kleštích, protože Češi budou najednou znevýhodnění (pomalými gumami, zpomalenými auty nebo nevím čím). Takže taková to opatření lze dělat jen v globále. Což je megaproblém.

Co se českého ďolíčku týče, už před časem jsem spolu s mnoha dalšími navrhoval oddělení Poháru od MMČR a dokonce i od sprintů. Vždyť když jedu závodit v Poháru, tak jsem buď méně majetný anebo začínající jezdec a v tom případě je totální hlupota, aby pro mě celá sezona začala na těžkých nočních (!) erzetách dvoudenní a tudíž drahé Valašky. Taky spojení se sprinty není ideální už proto, že sprinteři platí za stejnou muziku vyšší startovné. Pro mě je akurátní možnost spojit Pohár s jednodenními závody MČR-HA. Vedle MMČR a MČR-S by tak vznikla další skupina závodů, čímž by se mj. podařilo uspokojit stále větší počet žadatelů o pořádání podniku. Každopádně musí skončit manipulování s Pohárem coby vycpávkou méně obsazených závodů MMČR, to je zkrátka vzhledem k samotné podstatě Poháru blbost.

Dále si myslím, že by pomohlo odstupňování licencí, kterážto varianta je údajně aktuálně na stole. Nevím, v jaké formě, ale mě by se líbil plus mínus model: dostanu národní licenci a povolení jezdit s auty tříd například 7 - 10. Když budu dobrý a na konci sezony budu ve sprintech do pátého místa ve třídě, dostanu možnost jet třeba s erkama tříd 5 a 6 a třeba i v MMČR. A když budu zase dobrý, po dvou sezonách aktivního ježdění dostanu právo na N4 nebo S2000. Když nebudu dobrý, zůstanu tam, kde jsem. To je podle mě logický systém. Dnes stačí obkroužit pět sprintů a hned jdu do nejsilnějších aut, to není zrovna nejlepší. Vždyť tu máme takové jezdce, kteří ještě ani neměli licenci, ale už měli doma koupené Subaru, pak měli ale problém dojet těch pár sprintů s jakousi mlaorážkou a nyní už v tom Subaru opravdu sedí. OK? V žádném případě.

K atkuálnímu dění. Všichni plivou na FAS, že včera vydal rozhodnutí přidat retardéry. A já se ptám - co jiného chcete dělat? Auta se zrychlují, ale tratě zůstávají stejné (anebo se zrychlují taky - stačí položit nový koberec...). Pokud se nezmění technické předpisy pro auta globálně, jak to popsal Mirek, tak prostě zbývá jediná možnost, a to sáhnout na tratě. Retardéry nejsou populární u nikoho - nemají je rádi jezdci, protože to dělá z rally slalom, nemají je rádi diváci, protože to zatípne atraktivní místa na sledování, nemají je rádi pořadatelé, protože to je starost navíc, která stojí nemalé peníze. Ale protože to je i přes to všechno asi nejsnažší řešení na realizaci, tak proč ne. V Česku prostě tratě jako v Itálii nikdy nebudou, tak se tomu musí "pomoct" nějak uměle. Tak to prostě je.
Karbonyl
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 9465
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Mirek Fric » stř 05.09.2012 08:38

PLuto píše:Že je potřeba provést krizová opatření je jasné, ale jaké chceš udělat? Když si vezmeš tragickou nehodu na Krumlově, tam nic jinak udělat nešlo. Bohemia je několik faktorů (mladý, byť počtem startů zkušený jezdec) jedoucí na hraně s velkým počtem krizovek, který neustál rychlou zatáčku a měl tu smůlu, že trefil blbě strom. A teď na Barumce? Jasně, nemá smysl se bavit o Vendových letošních nehodách, ale podobným způsobem se to mohlo zpakovat komukoliv (a taky kdekoliv jinde). Podél tratě je spousta mnohem nebezpečnějších míst. Mě osobně tohle místo nebezpečné nepřijde, ale osobně bych si tam nestoupl. Ale jen proto, že bych chtěl kromě příjezdu vidět i odjezd.

Když půjdeme na nehody v zahraničí - jak zabránit tomu, co se stalo v Itálii, kde uhořeli oba členové posádky v Peugeotu? Jak zabránit tomu, co se stalo Craigovi na Targa Florio? Zakázat tam úplně rally? Vyměnit stovky kilometrů svodidel za nějaká lepší?

V obdobných případech je to hlavně o štěstí. Jakmile jde auto na závodě z tratě (a na každém je takových situací velké množství), tak je to pak o štěstí, do kterých míst a jakým způsobem jde...


Právě to, že každá z těch mnoha nehod byla jiná, ukazuje, že příčina není jedna. Proto je potřeba hledat obecnější kroky a ne reagovat stylem: Když ten strom pokácíme, už do něj nikdo nenarazí.
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Červ » stř 05.09.2012 08:46

Mě hlavně docela už štve takové to, kdo má prachy, tak sedí ve čtyřkole dřív než umí napsat rozpis... Příkladů najdeme mnoho.

Navíc by například systém navrhnutý Karbonylem zatraktivnil pro jezdce slabší skupiny. Protože chápu, že třeba ve třídě 10 jednu dobu nechtěl nikdo startovat i proto, že tam prostě nebylo s kým závodit.
Červ
A/5
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 28.03.2010 13:25

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Haryk » stř 05.09.2012 09:13

Červ píše:Mě hlavně docela už štve takové to, kdo má prachy, tak sedí ve čtyřkole dřív než umí napsat rozpis... Příkladů najdeme mnoho.

Jako bych tam tak trošku četl: Kdo má prachy=neumí řídit. Nebo taky: Jsi prachatej, tak ti hodíme klacíček pod nožičky a užij si malorážky, kde my musíme jezdit, páč na víc nemáme a jsme si přece všichni rovni, že. Vím, že to tak nemyslíš, ale bacha na to, prosím.

Postup třídama jak navrhuje Karbonyl znamená, že u nás už nikdy nevyroste další Kresta, Kopecký a ani Prokop. A když, tak nejdříve ve třiceti. Prachy, určený k postupu výš bude utrácet prokousáváním se jednotlivejma třídama a nakonec se na to vybodne, nebo mu to zatrhne manželka :D
Proč máme furt potřebu něco nějak regulovat a určiovat, kdo a co může? Jsme jiní než jinde? ¨
Karbonyl na jednu stranu uznává, že máme problém s rychlými tratěmi a na druhou volá po dalších a dalších pořadatelích a uspokojování jejich pořadatelských ambicí? To nemůže fungovat a taky to fungovat nebude. Jediný, kdo bude spokojený, bude kasa, do níž budou padat přihlašovací poplatky.

A na závěr. Když mám problém, musím začít hledat příčinu. Když ji odhalím, hledám řešení, jak ji odstranit. My jsme tu příčinu dokázali najít mezi nedělí a úterkem? To jsme kabrňáci a já tleskám, dlaní o čelo :(
Bezpečnost muší bejt, i kdyby měly obratle praskat!
Haryk
N/4
 
Příspěvky: 2725
Registrován: sob 05.01.2008 05:12

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Karbonyl » stř 05.09.2012 09:39

Haryk:

Kresta: favorit, kitová felda, WRC...
Kopecký: od mala motokáry, pak auta na okruzích, do rally přišel už s nějakými zkušenostmi s řízením auta.
Prokop: felicie, mitsubishi, WRC...

Rozchází se to nějak s myšlenkou postupu anebo vývoje krok za krokem? Nebo se snad takzvaní talentí rodí tak, že je hned na začátku šoupnu do nejsilnějšího auta a oni to možná ustojí?
Karbonyl
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 9465
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Barum Czech Rally Zlín 2012 [IRC, ERC, MMČR]

Nový příspěvekod Disco Stu » stř 05.09.2012 09:43

Hlavně aby byla všude svoboda. Potom můžu jít na operac a týden na to jet rally, kde kvůli té nedoléčené operaci umřu. Anebo si můžu stupnout do zakázaného místa, kde mě vyhodí pořadatel, ale já na něho můžu klašlat. A pak me tam přejede auto. Ale hlavné když je demogracie. Proto je, pane Haryk, potřeba regulovat. protože nesvéprávní jedinci jsou evidntně všude. proto.
Disco Stu
N/1
 
Příspěvky: 93
Registrován: pát 27.06.2008 20:57

Další

Zpět na Mistrovství ČR

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků