Nevím, v jaké žiju bublině, když už, tak spíš v sociální bublině muzikantů, v rally se pohybuji pouze jako dlouholetý aktivní fanoušek a mám tam pár kamarádů, to je celé. K pozici insidera mám dost daleko. Prostě tady rozvíjím slušnou a věcnou diskusi.
Jen opět připomenu, že tady celou dobu kritizuji to samé, co ty, tedy to, že není regulérní to, aby si kdokoli mohl sehnat stejnou techniku, jako má aktuální leader Pech. Rozcházíme se 'jen' v tom, jak to řešit, já bych to pustil pro všechny, ty bys to zakázal pro všechny.
A co tedy k těm konkrétním bodům za mě?
Ad 1. - S první větou souhlasím. Ale když by se WRC povolila všem..... Každý by si mohl vyhodnotit, která technika je ta konkurenceschopná, každý vidí, že nikde ve světě neexistuje jediné WRC, co by stačilo nejšpičkovějším erpětkám ( = by vyhrávalo absolutní pořadí), kromě toho Pechova, tzn. WRC není automaticky lepší volba, spíš bych řekl naopak. Pech má prostě techniku, která mu sedí. A ani nelze říct, že by byl nějak dominantní. Když se sečtou časy ze všech letos odjetých RZ, tak Pech vede o 11,7 vteřiny. To je opravdu nic. Akorát že to vyšlo tak, že Kopecký dvakrát v řadě dojel druhý, tak se to teď strašně řeší.
Sponzorům se stejně těžko musí vysvětlovat to, že 'nejde' porazit tovární team. To, že je blbě to, že se vysvětluje sponzorům to, že Pech je jediný, kdo má k dispozici WRC a není možné si obstarat podobné, je tragédie a říkáme to tady oba celou dobu.
Ještě bych rád podotknul, že každý ví, že nejsem žádný velký Pechův fanoušek, od útlého dětství jsem 20 let krestovec a v současnosti jsem velkým fanouškem právě Filipa Mareše, kterého taky často usilovně obhajuji v internetových diskusích, kde z pozice (donedávna) reprezentanta Autoklub teamu dostává od diskutujících obvykle co proto.
Ad 2.- viz první bod, ať si rozhodnou jak chtějí, je to jejich boj, a znovu se budu opakovat, WRC podle mého názoru není OBECNĚ žádná konkurenční výhoda, výhoda to je v rukách Pecha, kterému tato technika nejlépe vyhovuje. Ale kdybych byl provozovatelem soutěžního vozu, sám bych si s cílem uspět v absolutním vybral R5 v nejaktuálnější specifikaci, Fabii Evo nebo Polo.
Ad 3. - nikdo by je k tomu přece nenutil. Mohli by si vybrat.
Ad 4. - ano, je to tak, kdo chce jezdit s WRC, ať už k tomu má jakékoli důvody, tak musí s tímto aspektem počítat. Vše má své plusy i mínusy.
Ad 5. - s tím souhlasím. Ale opět, každý by měl možnost si vybrat svobodně, s čím pojede. Pokud by vymyslel smysluplný projekt s dealerem Škody, VW, Hyundaie nebo Fordu, šel by cestou R5 té dané značky, pokud s jakýmkoli subjektem rozdílným od dealerů výše zmíněných 4 značek, vybral by si bez ohledu na to. R5, nebo WRC..... nebo GT. Nebo Proto. Nebo úplně cokoli jiného.
Ad 6. - spíš bych řekl, že vliv na kvalitu šampionátu to prakticky ve všech případech prakticky nemá. Jediný dopad je ten, že diváci vidí atraktivní WRC, jedoucí v některých případech ne až tak moc atraktivně. Člověk sledující primárně výsledky (samozřejmě pokud to nesleduje úplně detailně) si toho, že tam jsou nějaká WRC, ani nevšimne. Výjimky jsou jen minimálně - kdysi Loix, teď Pech. Jediné, kde s tím opravdu utrpěla kvalita šampionátu, bylo Rakousko, kde byla ale situace úplně diametrálně jiná v tom, že tam povolili WRC minulé, tehdy ještě téměř aktuální generace.
Mirek Fric píše:
Myslím, že žiješ v nějaké bublině úplně mimo realitu.
1. Sponzory zajímají výsledky. Pár lidí jezdí pro radost, ale většina, co jede do absolutního pořadí, výsledky potřebuje, tzn. musí mít konkurenceschopnou techniku. Myslíš, že Mareš, Černý, Jakeš, Semerád, Cais a další automaticky nemají právo na boj o titul? Mareš loni Pecha regulerně porazil, letos bylo o tom, že ho porazit nemůže, rozhodnuto ještě před startem první erzety v sezoně. To se asi sponzorům hezky vysvětluje, co?
2. Na jedno aktivní WRC připadá v ČR asi tak třicet aktivních R5 a jejich majitelé za ně utratili dohromady tak kolem čtvrt miliardy. Všeobecným povolením WRC řekneš všem těmhle majitelům R5, kteří si je pořídili, že je můžou prodat a musí si někde sehnat konkurenceschopné staré WRC a narvat do něj další těžké miliony a ne jen do auta, ale taky do vytvoření superschopného týmu, co takové auto udrží v chodu a sežene na něj někde díly (provozovat R5 je fakt daaaleko jednodušší a určitě levnější).
3. Další průser je, že bys je nutil koupit si auto, které je nekompatibilní s mezinárodními předpisy, takže s ním můžou jezdit maximálně pár národních šampionátů a jinak nic.
4. V neposlední řadě dneska už není doba jako před patnácti lety, kdy těch konkurenceschopných WRC byly všude mraky. Těch dobrých je k mání jen pár a fakt si je nekoupíš jak housky na krámě (jako R5).
5. Další věc je, že prodejci aut, kteří jsou častými sponzory nemají rozhodně zájem prezentovat se veterány. Motorsport je marketing a oni potřebují pokud možno co nejsoučasnější model. To platí i u pitomé R2, natož u absolutního pořadí. O továrním týmu ani nemluvě, ten rozhodně jezdit s WRC z muzea nebude, aby propagoval jedničkovou Fabii, která se 13 let neprodává.
6. Na závěr chci ještě říct, že prakticky nikde na světě, kde se stará WRC povolila v posledních pár letech, to nefungovalo a nikde to nepřineslo zlepšení kvality šampionátu. Funguje to jakš takš jen tam, kde je zachovaná kontinuita už z dávných dob.
Ano, je to těžká volba, jak z tohohle nesmyslu vybruslit, ale nakonec bude si fakt daleko menší zlo omezit jednoho než dál rozvíjet problém pro všechny ostatní. A rozvíjení problému je i zachování současného stavu.