Novinky v MS 2023

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod PetrWRC » ned 11.06.2023 21:42

a) k tomu nic nemám

b) předpisy si myslim, že by se teda nijak zásadně už měnit neměly. Rally1 je a mělo by bejt VIP a taky tomu odpovídá cena a počet, bohužel. Tady pokud něco měnit, tak směrem k finančním úsporám ve směrech kde to jde, aby M-Sport nemusel hrát třetí housle (a nikdo další nejspíš ani nenaskočí). Jednotný auto typu NASCAR rozhodně ne, to by si jako někdo určenej udělal firmu na dělání Rally1 aut? To by jako někoho pak bavilo? A teď neberu diváky, který by sedli jen k tomu WRC+ a to ještě jen tehdy, když by se to jelo v jejejich lokalitě. Rally2 si troufnu tvrdit, že je za dlouhou dobu výborně vymyšlená kategorie, kde by se neměly zásadní změny dělat a ohledně hybridu se negativně vyjadřoval i Hrabánek - to je kategorie aut na kšeft a cokoliv navíc to zbytečně prodraží a zkomplikuje i technicky - to snad nikdo nemůže chtít ne? Výrobce určitě ne a budoucí provozovatel ještě míň. Rally3 a 4 je taky koukatelný, cenovou náročnost nedokážu posoudit, je to prostě drahej sport.

c) Kalendáře - tady to bude hodně o politice a tom, kdo komu kolik přispěje. Tady bych žádnou koncepci moc nečekal, i když by byla samozřejmě dobrá

d) seriál ať klidně je, rád se kouknu, ale že by to mělo bejt něco, co nějak dramaticky zvýší dosah si teda nemyslim. WRC+ mi přijde jako dobrý, i když je samozřejmě vždycky co zlepšovat. Ale za 11 Euro na měsíc? To člověk vyplázne za lístek do kina na 2 hodiny obdobně. Já teda osobně sleduju co jde, člověk vidí všechno důležitý. V kombinaci s výsledkama a soc. sítěma si moc už nedokážu představit, co bych měl chtít víc. Zkrácení rozestupů mezi autama bych uvítal kvůli tomu, aby bylo vidět víc Rally2 (to souhlasim s Rosselem), na druhou stranu by to logicky znamenalo víc přepínání mezi autama. Téma Ogier se mohlo úplně v pohodě dostat k divákovi, kdyby režie fungovala - tohle ale neni nic co by stálo nějaký extra peníze. Žádný extra bonusový vložky vložený někam doprostřed nechci. Kvalifikace určitě ano, to mi přijde jako férovej rozstřel, aby nebyl ten nejlepší uměle zpomalenej na šotolině. Navíc by to bylo zajímavý i pro diváka.
PetrWRC
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 3385
Registrován: úte 01.01.2008 15:14
Bydliště: České Budějovice

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod Karbonyl » ned 11.06.2023 22:13

Už jsem to psal v pár diskuzích všude možně po různých socnet a webech, tak to rád shrnu ještě jednou a po našem :-D Z h***a bič neupleteš a i když tu máme TV show, live onboardy a všechno možné, tak když nebude kvalitní sport sám o sobě, tak ta omáčka okolo tomu prostě bude bohužel chačky nechačky odpovídat. Zlatá doba světového rallysportu přišla v roce 1997, když FIA zásadně uvolnila technická a homologační pravidla pro top kategorii, kdy zjednodušeně řečeno automobilkám stačilo vzít vhodnou kastli a do ní doskládat věci, které se válely ve skladu kdekoliv po celém koncernu. Navíc megaaktivně působil i samotný promotér, tehdy David Richards, který v devadesátkách MS spolunakopl díky Subaru, doslova za nohy tam dotáhl Škodu, nechybělo moc a dalším jeho zářezem byl Proton. Navíc byla i celkově jiná doba, kdy automobilky obecně měly žně a tak proti sobě startovaly i značky z mateřských koncernů. Díky tomuto všemu se ve dvoulitrových WRCech protočilo postupně celkem deset továren, kdy většina z nich nasazovala tři i více aut na každé rally. Fungovalo to i díky tomu, že se mohly ojeté WRC prodávat dál do regionů, díky čemuž některé týmy vyplivly do volného světa desítky aut top specifikace každý rok.

Jenže toto se změnilo v roce 2004, kdy ta samá FIA WRC v regionech zařízla a od té doby do jde direkt do háje až k dnešnímu stavu. Týmy přišly o příjmy z prodaných aut a přes koncept RRC/WRC přes naboostované okřídlené WRC 2017+ jsme se dopracovali až k trubkovým hybridům, které mají se sériovou výrobou společné (možná?) čelní sklo. Popravdě se divím, že stále máme tři týmy, které se toho účastní a konkrétně v případě M-Sportu raději nechci vědět, jak to celé financují. Jedno auto Rally1 stojí cca milion EUR, což je už jen vzhledem k inflační kalkulačce o světelný rok jinde, než za kolik se prodávaly první WRC 25 let zpátky. Ta auta jsou čistě tovární záležitost, soukromníkům se neprodávají (Serderidis budiž výjimkou) a nikdo kromě továrny to ani neodservisuje. Celé špatně.

Jestli chce FIA a promotér řešení, leží hned na vedlejším stole. Je tu kategorie R5/Rally2, což považuju snad za asbolutně nejlepší počin, co FIA na poli technických předpisů a kategorií kdy vymyslela. Když nepočítám garážové projekty typu Mirage nebo Iriz, je tu sedm značek, které se do tohoto projektu zapojily, jsou aktivní nebo brzy přibudou. Relativně jednoduchá auta postavená na sériové produkci, která se prodávají po stovkách, což tu nikdy předtím nebylo. A letošní WRC2 jasně ukazuje, že se s tím ten kvalitní sport dá dělat tak, že to zastíní i tovární hvězdy. Tak buď ať se MS postaví přímo na Rally2, nebo se Rally2 vemou a nějak "lehce" "přifouknou". Jasně, pro mnohé by to asi byl ústup atraktivity, ale to 1987 nastalo taky. Tehdy si změnu vynutila bezpečnost, teď to tlačí ekonomika a mediální dosah. Jiná doba, jiné faktory, ale stejné důsledky. A tehdejší skupina A si velice rychle našla své příznivce, kdyby se do nejvyšší ligy místo devíti trubkových prototypů pustil dvojnásobek er-pětek, jsem přesvědčený, že efekt bude okamžitý. Akorát by pak teda ještě chtělo vyměnit promotéra, který chce mít se seriálem co nejmíň práce, pro něj by byly dva tovární týmy ideál. Zlatý Richards...
Karbonyl
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 9491
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod PLuto » ned 11.06.2023 22:39

Celé je to pěkné, ale já bych přidal ještě jeden pohled, asi nejvíc problematický. A tím je automotive samotný a celá ta šaráda okolo pseudoekologie, což je akorát jeden velký byznys nemající s ekologií nic společného. To víme všichni. Problém je ten, že automobilky omezují výrobu i prodeje benzínových motorů a přechází na jiné verze - ať už jsou to hybridy, elektrika či momentálně asi největší favorit pro budoucnost - elektromotory poháněné vodíkovým motorem. A to je právě problém budoucích pravidel - je potřeba je nastavit tak, aby automobilky měly zájem se prostřednictvím tohoto sportu zviditělňovat. Některým pomohlo používání "fossil free" paliva, což je strašná *****, která akorát ničí motory a ve finále přírodě škodí víc, než normální soutěžní palivo, ale dá se na to navázat marketing a výrobci na to slyší. Jak tedy nastavit pravidla do budoucna? S jakým pohonem? A s jakými rozměry, když segment malých aut upadá a všechny auta akorát nabobtnávají (a není to jen proto, aby se měly kam vejít baterie). Současný vůz Rally1 už nikdo další stavět nebude. Bojím se, že Yaris bude poslední klasickou R5, nevidím, že by někdo další měl seriózní plány na další auto této kategorie. Pokud někdo vůbec uvažuje, tak čeká, jaké budou nové předpisy...
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23735
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod MrKenneth » ned 11.06.2023 23:00

Já si myslím, že jak u Rally2, tak hlavně u Rally1 je potřeba udělat větší volnost u motorů. Toyota tuším bude mít v Rally2 jejich tříválec, takže tam je to v pohodě. Ale asi by se hodilo, aby automobilky mohly vzít skoro jakýkoliv motor a upravit ho, a ne hledat co nejvhodnější motor v koncernu a snažit se ho upravit tak, aby seděl. A u Rally1 je ten Global Race Engine naprostý nesmysl.

Když se zrovna jede to LeMans, mě se líbí způsob, jakým se to řeší tam. Vlastně jsou dvě možnosti. Postavit si prototyp kompletně sám podle pravidel FIA LMH, kde je větší volnost, nebo si postavit prototyp podle pravidel IMSA LMDh, kde si týmy vyberou šasi od jednoho ze čtyř výrobců a mají jednotný hybridní systém. V obou kategoriích je docela volnost v motoru. Přijde mi to jako výborný kompromis mezi „modelem NASCAR“ a tím, jak to je teď. A funguje to, spoustu let kroužila v LeMans sama Toyota, letos tam byly prototypy od 7 výrobců, příští rok přibude BMW a Alpine a možná nějaké polosoukromnické projekty + Acura jezdí jenom v Americe.

Vůbec by mi nevadilo, kdyby podobný model fungoval i ve WRC. Stejně jsou tam momentálně trubkové rámy, jednotné kokpity, jednotné hybridy, a ty motory se od sebe taky skoro vůbec neliší. Tak proč taky nevybrat 4 výrobce, kteří by vyráběli šasi, a automobilky nebo i výrobci jako Prodrive nebo GCK by si na jejich základě postavily auto do MS.
MrKenneth
N/1
 
Příspěvky: 72
Registrován: pát 31.08.2018 19:59

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod Karbonyl » ned 11.06.2023 23:07

No já myslím, že ta současná elektrománie je z globálního pohledu vnímaná jinak, než jak ji vidíme my, protože se týká hlavně jen Evropy. Pro Ameriku, celou Asii a zbytek světa je elektro zajímavým zpestřením, ale fosilní paliva zůstávají a i do budoucna patrně zůstanou dominantní. Tady v Evropě to vnímáme jinak, protože je tu hromada automobilek, pro které je Evropa hlavní odbytiště a ty tak logicky přecházejí na elektro, protože musí. Ale hlavní globální hráči jsou jinde a pro ně má Evropa minoritní význam (mezi nimi Toyota, Ford, Hyundai ;) ). Mezi deseti největšími trhy na světe jsou pouze tři evropské země (Německo, UK a Francie) a ty jsou objemy prodejů o řád níž, než samotná Čína nebo USA.

Co jsem zachytil na netu, čím dál víc utopická je varianta na full elektro Rally1, to nikdo nechce a zdá se, že to tak vidí i FIA. Loni se diskutovala varianta mild-hybridních Rally2, což je za mě auto, které dává smysl. Tak jsem zvědav, co z toho vyleze. Každopádně někde jsem taky četl, že smlouva s Compact Dynamics, kteří dodávají hybridní systémy do současných Rally1, skončí na konci sezony 2024, což není úplně daleko, a další kontrakt zatím neexistuje, takže je na stole i hypotetická varianta návratu k samostatným spalovákům.
Karbonyl
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 9491
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod MrKenneth » ned 11.06.2023 23:54

To se docela překvapivě pleteš, protože je to právě USA a Čína, kde se nejvíc prosazují elektromobily. V USA to prosazují hlavně sami výrobci, hlavně teda Tesla a Ford. V Číně to saze prosazuje hlavně stát, jak kvůli naprosto zdevastovanému životnímu prostředí, tak kvůli tomu, že tamější automobilky můžou konečně dohnat zbytek světa. Evropa v tomto elektotažení hraje třetí housle. V Děčíně
MrKenneth
N/1
 
Příspěvky: 72
Registrován: pát 31.08.2018 19:59

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod Walach » pon 12.06.2023 09:21

Je to jednoduché - pokud se WRC zavčasu výrazně nezmění, tak regulérně zdechne.
Ten trend je evidentní a nevidím téměř nic, čím by se FIA či promotér snažili jej zvrátit - poslední skutečně výrazná a viditelná změna co se týká formátu soutěží byla Powerstage zavedená už v roce 2011 ( !!!) - najděte se si schválně dobové reakce předních pilotů, že z toho zrovna nadšení nebyli - a o 12 let později je Powerstage prakticky to nezajímavější, co během třech dnů závodění může šampionát divákovi nabídnout.
Co se týká technických pravidel, jediná skutečně výraznou změnu jsou až regule kategorie Rally1 pro sezonu 2022, tedy čtvrt století od zavedení kategorie WRC, což je samo o sobě alarmující vzhledem k tomu, jak se během těch 25 let automobilismu měnil. Tato změna ovoce ale evidentně nepřinesla a to zejména z toho důvodu, že je to typicky dle tradice FIA polovičaté a připosrané řešení aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Speciály sice mají jakýsi systém elektrického pohonu, který je ale tak složitě zakomponovaný a jeho vliv tak zanedbatelný, tzn. tomu téměř nikdo z veřejnosti nerozumí a vlastně to ve výsledku nikoho ani nezajímá.
Automobilismus směřuje určitým směrem, ať si o tom myslíme cokoliv (a byznys to byl Pluto vždycky, :lol: ) a je to právě neschopnost FIA i promotérů dělat výrazná rozhodnutí a vymanit se ze zažitých tradicí, které už jsou dávno překonané. Většina motoristických disciplín se měnila společně s dobou a je to nyní extrémně znát. Vytrvalostní závody přivítaly první hybridy v roce 2009, nyní jsou neskutečně našlapané a populární. Ve formuli 1 se pravidla upravují téměř každý rok, první systémy rekuperace jsou taky otázkou doby před 10 lety, nyní je to show, která je opět na vrcholu popularity. Nelze lpět na klasických pravidlech a minimu změn, protože tak se to dělalo vždycky. Přesně takhle se ale rally chovala několik let, teď se to všechno sčítá a dohnat to bude sakra těžké.

Nevím, jaká je správná cesta. Evidentně to ale není současně nastavená Rally1 a už vůbec to není případný návrat k čistému spalováku - rozhodně ne v době, kdy je z různých důvodů trendem EV.

Je bezpodmínečně nutné sáhnout do technických regulí, aby vrcholná kategorie byla atraktivní pro automobilky které jsou nyní nastavené tak, že nemají problém sypat ohromné částky do podpory EV, zatímco u klasických spalováků už ani neprobíhá další vývoj. To není nic složitého k pochopení.
A jestli se kvůli tomu bude muset sáhnout do formátu rally? Tak ať. Dříve byly hvězdicové jízdy, obejdeme se bez nich. Běžně se závodilo i na přejezdech, taky je to pryč. Všechny tyto věci k rally neodmyslitelně patřily, a přecejen byla zlatá éra WRC bez nich - taky se musel změnit zaběhlý pořádek

nebo to může zůstat +/- tak jak to je, a bude z toho přinejlepším další okrajový motorsport na úrovni autokrosu. jen otázka času.
play stupid games, win stupid prizes
Uživatelský avatar
Walach
A/6
 
Příspěvky: 1969
Registrován: čtv 18.12.2008 19:59
Bydliště: Valmez City

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod PLuto » pon 12.06.2023 11:59

Červ píše:S Plutem jsme některé části probírali osobně, ale rozhodl jsem se sepsat příspěvek, protože jsem nad něčím podobným už přemýšlel při sledování přenosů. Alespoň v rychlosti jsem se snažil některé myšlenky sepsat a třeba rozproudit debatu. Třeba pak něco z toho Pluto vybere a vytvoří nějaký souhrn, když už on zrovna je hlas, co by mohl být alespoň trochu slyšet. Ale popořadě.

a) Neuvillova kritika mě nějak minula a i když jsem něco zkoušel dohledat, tak stále nevím, co přesně psal/říkal. Pokud někdo dodá odkaz či citaci, budu rád.


Ad Neuville - ono toho od něj v poslední době bylo víc. Něco přímo v rozhovorech, něco na sociálních sítích. Nemám instragram, takže tam nic najít nemůžu. Ale třeba jeden z příkladů na obrázku:

Obrázek
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23735
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod Červ » čtv 15.06.2023 08:18

Bych ty elektromobily zas tolik nezatracoval... V podstatě případné vyvinutí a rozšíření fúzních reaktorů by elektromobily výrazně "zezelenalo". Nyní je to tak nějak šulnul jen s tím, že holt spalovací motory už tak nějak svou účinnost nezlepší... Jezdci na koních a drožkách se také smáli prvním automobilům...

Co se týká vozidel v šampionátu WRC. Nejsem si úplně jistý, jak moc je snadné "přifouknout" Rally2/R5. Pokud zvedneš výkon tak nějak citelně, aby to bylo poznatk, tak to bude chtít změnit podstatnou část koncepce. Navíc mi také tak nějak příjde, že nějaký hybridní systém by tak nějak měl být žádaný... No není to snadná výzva ohledně směřování rally. Nicméně pro nějaké otestování koncepce bonusových bodů by v podstatě stačilo si nějaké výsledky závodu zkusit "přepočítat". Myslím si, že minimálně první etapu až dvě by ta data mohla mít vypovídající hodnotu ohledně toho, jak by nějaký jiný systém fungoval...
Červ
A/5
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 28.03.2010 13:25

Re: Novinky v MS 2023

Nový příspěvekod pelikan » čtv 15.06.2023 09:56

Je opravdu nutné přifukovat R5/Rally2 pokud by se odstřelily Rally1? Podle mě ne. Jak už bylo psáno tak v v roce 1986 se řeklo, že příští rok už nebude skupina B a rally to nezabilo. Prostě by na trati nebylo to srovnání a sport by to byl hodně moc dobrej. Navíc by to, podle mě, přineslo kýžený efekt v tom smyslu, že najednou by jelo i plno soukromníků a někteří by byli schopni občas zajet prosti fabrice. Z těchto by se navíc mohli dále rekrutovat noví tovární piloti, protože by bylo vidět jak jedou pod tlakem v nejvyšší kategorii.
Ale bohužel někdo stále chce napasovávat zkušenosti a výsledky, kterých dociluje okruhová disciplína F1 na trochu jinou motoristickou disciplínu jakou je rally. Bohužel i na exkluzivní a superdrahé F1 je více týmů a více vozů než v MS rally těch továrních.
Něco je špatně a je to jen v uvažování lidí, kteří to vedou nebo si myslí, že to vedou.
pelikan
N/2
 
Příspěvky: 669
Registrován: sob 12.12.2009 15:24

PředchozíDalší

Zpět na Sezona 2023

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků