od PLuto » čtv 08.06.2023 11:39
Jinak za mě letošní Sardínie byla taková divná. Určitě tomu nepomohlo počasí, které se hodně měnilo a na poměry tohoto ostrova bylo opravdu hnusné. Obzvlášť, když se člověk vydal do hor. Soutěž přesunula své centrum do Olbie, které není tak pěkné, jako historické Alghero. Rozdělení servisů na dvě plochy (jedna fabriky a druhá zbytek) jen ukázala tradiční trend, kdy v MS všechny zajímají jen WRC/Rally1 a zbytek je jim ukradený. A přestože obě servisní zóny byly od sebe jen asi 700 m, pokud tým chtěl jet do Pirelli obout pneumatiky (což vzhledem k předpisům musel), tak bylo nutné autem objet celé město, protože do prvního servisu se nedalo nijak dostat. Přestože mají u servisu vhodnou budovu s muzeem, ředitelství bylo v jiném areálu tři kilometry pryč, takže byl problém se tam dostat. Díky servisu v Olbii se všechno kolem servisování odbývalo jen tady, nebyla k dispozici žádná vzdálená servisní či přezouvací zóna. Pro mechaniky to tak bylo mnohem nudnější, pořád jen trčeli na místě a vzhledem k nesmyslnému zrušení ranních servisů na šotolinových soutěžích si ani moc neužili práce na autech. V neděli si na auto nesáhli vůbec, servis nebyl potřeba vůbec... Pokud pominu platby za startovné či větší místo v servisu, 750 euro za elektřinu a 350 euro za přístup na wifi taky nejsou zrovna lidové částky. Plus je tu postavená cílová rampa s velkým podiem a stánky, která ve finále vůbec nebyla použita - její jediná plánovaná akce s finálním vyhlášením výsledků byla kvůli počasí zrušena.
Na stavbě tratě se podílel bývalý slavný spolujezdec Tiziano Siviero. Do kalendáře vrátil extrémně rozbitý úsek Tantariles, který byl před dvaceti lety první rychlostní zkouškou, která se na Sardínii v rámci závodu MS jela. Už od začátku hodně diskutovanou zkouškou se stala délka Monte Lerna, současné auta ani posádky nejsou zvyklí jezdit zkoušky okolo 50 kilometrů. Takže účel to splnilo - hodně se o tom mluvilo a pro posádky to byla výzva. I když kvůli počasí byly trochu jiné podmínky a celkově nebylo takové vedro. Vzhledem k počasí však nastaly jiné problémy - vodní brody. Řada posádek zde utopila svá auta, případně byly poškozené natolik, že se nedalo pokračovat. Paradoxně největší problém u brodů byl při zrušených RZ, posádky totiž projížděly brodem hodně pomalu, takže nabraly víc vody, než kdyby jely rychle. Takto odpadli třeba Zaldivar nebo Linnamäe.
No a pořadatelé s FIA se opět předvedli. Neberu teď zákaz oslavného skákání do vody pro vítěze, což šlo pochopit nevhodností umístění obou cílových ramp (jak na pláži po power stage, tak i cílové rampy v Olbii), které jsou mnohem nebezpečnější, než mola v Algheru. FIA opět předvedla pokutování za ultranebezpečné věci jako sundání si rukavic ještě před zastavením ve stopce, neudělení pokut za podobné prohřešky u těch, co odstoupili, pokuta pro Ogiera za dvouvteřinový předčasný vstup do auta v tankovací zóně, za nedovolenou práci mechaniky na autě mimo servis se nevylučuje, ale uděluje penalizace 10 minut. No a největší vrchol pro mě byl, když byly dvě RZ zrušeny pro některé posádky, protože už byla tma. Nejvíc to překvapí u úvodní superspeciálky, kde se pro poslední posádky dala tma očekávat už dopředu...