Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod PLuto » stř 08.10.2025 21:18

phpBB [video]
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 25028
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod PLuto » stř 08.10.2025 22:42

phpBB [video]
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 25028
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod PLuto » čtv 09.10.2025 02:29

Za sebe musím říct, že se mi letošní Croatia Rally příliš nelíbila a nehodnotím ji jako podařenou soutěž. Něco už jsem naznačil v komentáři k soutěži, ale přišlo mi, jako kdyby organizátoři dělali soutěž v ERC z donucení, jen jako nutné zlo, než zase budou mít mistrovství světa. I někteří hosté ze světa, kteří se v Chorvatsku představili v rámci testu na WRC2026, tak byli tímto sešupem překvapeni. Samozřejmě podotýkám, že to hodnotím z pohledu účastníka závodu, z pohledu diváka to muselo být o něčem jiném, obzvlášť k absenci antikatů, díky čemuž posádky změnily trať v oraniště, že ani Fourmaux s Rally1 nestíhal a pak samozřejmě taky nedělní hustý déšť, který už tak uklouzané tratě změnil v ještě větší klouzačku a defacto zachránil jinak chabou neděli, která svou délkou nedosahovala ani našich rallysprintů. Už základní příprava byla špatná, dokumenty jako ZU nebo rally guide obsahovaly obrovské množství chyb a nedotažeností, o čemž svědčí nebývale vysoký počet bulletinů, informací od ředitele a následných dalších oprav těchto sdělení. Organizátoři připravili celkovou délku na samotném předepsaném minimu, o další kilometry pak přišli cca dva týdny před startem kvůli zkrácení jedné RZ. Obzvlášť trpké to bylo v neděli, kdy se jely jen čtyři zkoušky s jednou vzdálenou tankovací zónou. Byl prostě použitý debilní formát z WRC, kdy byl pouze ranní servis a pak tým prakticky neměl co dělat a mechanici se po sklizení stanů jen flákali a čekali, co se bude dít. A že by jim to nějak tu neděli zkrátilo? Mno, auta se z UP vydávala až v 18:45, přitom power stage se jela už krátce po obědě.

Centrum soutěže bylo opět u nákupního centra uprostřed ničeho, cca 20 km od Záhřebu. Nebyl jsem vloni na světě, ale pamatuju předchozí ročníky, kdy byl servis na výstavišti přímo v Záhřebu. Sice byl servisní podklad šotolinový, ale vše se dělo prakticky v centru města, takže nebyla nouze o diváky (i náhodně kolemjdoucí), prostě to tam žilo. A veškeré hotely byly poblíž. Nový prostor sice nabízí betonový podklad, ale zase obsahuje spoustu stožárů a hlavně stromů. Některé týmy měly v rámci svého přiděleného prostoru i čtyři stromy a marně přemýšlely, jak se tam vměstnají... Samotné nákupní středisko je taky hodně zvláštní úkaz, když tam člověk přišel přes týden a vstoupil dveřmi od servisu, tak objevil spoustu vybydlených výkladních skříní a skoro žádné zákazníky. Prakticky prázdný nákupák se podařilo zaplnit krátce před soutěží alespoň výstavkou závodních vozů a několika stánky. Jednotlivé útvary ředitelství pak byly porůznu rozptýleny po celém nákupním středisku do různých prázdných prostor, které nebyly obsazené závody. Hodně zvláštní... Stejně tak zvláštně byl řešený příjezd do servisní zóny - posádky přijely z RZ, vjely do celého areálu, projely SKRZ celý servis, na jeho konci zatočily doprava a tam na ně čekala media zóna, ČK a přeskupení, aby se pak po ČK na výjezdu z přeskupení objevily opět na začátku servisu, aby poté mohly najet na své servisní místo. Hodně zmatečné a nepochopitelné. Stejně jako fakt, že se kolem obchodního centra vyskytovalo několik krytých garáží, ale pro noční UP byla sice zvolena jedna z těchto garáží, ale vozy parkovaly úplně nahoře na střeše, bez jakéhokoliv zakrytí (což bylo super obzvlášť vzhledem k nočnímu dešti mezi první a druhou etapou). A ještě se tam muselo najíždět úzkým nájezdem, po kterém vždy následoval vracák, při jehož vybírání museli jezdci několikrát couvat. A naopak pro technickou přejímku bylo zvoleno místo v podzemí pod obchodním domem v místech, kudy zásobovací kamiony vozí zboží. I přesto tam byla zima a kdyby v průběhu přejímky pršelo, tak tam určitě zatéká. Radost měli i GPSáci, kteří tady v podzemí neměli šanci cokoliv zkontrolovat.

Ale pojďme dál. Na pátek navečer byl naplánovaný slavnostní start v Záhřebu. Nakonec se oproti původním plánům přesunul k budově INA, kde dřív býval servis. Posádky čekalo 25 km na přivezení vozu do holding area. Samozřejmě zrovna v tu největší zácpu, takže i když se větší část jelo po dálnici, navigace ukazovala 45 minut. My jsme radši vyjeli s předstihem, přesto jsme tam dojeli úplně přesně v minutě, dokdy byl deadline pro dání vozu do holding area. Trvalo nám to přesně 1 hodinu a 17 minut. Tam jsme zaparkovali auto dle pokynů pořadatele, který je parkoval, jak se mu zrovna zlíbilo. S tím, že máme přijít 15 minut před svým časem a zařadit se do fronty před rampu. Nakonec jsme neodešli nikam pryč, takže jsme si mohli všimnout, že se jim harmonogram slavnostního startu nějak nedaří dodržovat. Ale kupodivu opačným směrem, než obvykle. Do řady před rampu jsme najeli mnohem mnohem dřív a naše posádka byla na startovní rampě o 17 minut dřív oproti předepsanému času! Vím, že u některých posádek prostě jezdec a spolujezdec přišli až dle předepsaných 10 minut před svým časem a našly auto s mechanikama už po přejeté rampě. No a po asi dvaceti vteřinách na rampě zase dalších pětadvacet kilometrů zpět do servisu. Zde bych rád podotknul chabou úroveň itineráře, který obsahoval řadu chyb, nepřesně uvedených kilometrů, chybějících odboček či sjezdů. Řekl bych, že jsem horší itinerář v letošní sezóně ještě neviděl...

Další naprostou nelogičnost si připravili pořadatelé na sobotu. Ráno se odstartovalo ze servisu, jel se celkem dlouhý přejezd na první RZ, která měla 22 km. A hned za ní následovala vzdálená tankovací zóna. Naprosto nesmyslně naplánované, kdy pokud mechanici vyjížděli ze servisu společně se závodním autem, tak skoro neměli šanci to stihnout. A to ještě museli riskovat zácpu u platidel, jejichž obsluha asi nevěděla o zvýšené průjezdnosti cesty kvůli závodům a tak neměla otevřených dostatek okýnek (což se naštěstí postupně lepšilo). Ale i tak mít 70 km přejezd do vzdálené tankovačky (posádky to i s RZ měly 81 km), přičemž posledních minimálně dvacet kilometrů se jelo po hodně úzké a zatáčkovité cestě připomínající nedalekou rychlostní zkoušku. Pustit na takovouto cestu mechaniky s dodávkama spěchajícími oběma směry, aby stihli své posádky... A když se do toho ještě přidají domorodci s traktory, které skoro nejde předjet a auty fanoušků spěchajících k RZ, tak se divím, že se nikomu nic vážnějšího nestalo. A nebo se to aspoň nikde nerozšířilo... A taková perlička k tankovačce nakonec - tankovací zóna byla umístěna pouhých 600 m za RZ. To si opravdu zainteresovaní myslí, že je rozumné, aby rozpálené auto po dlouhé rychlostní zkoušce dojelo v tomto stavu do tankovací zóny?

Ani řízení soutěže jako takové se příliš nepodařilo. Jedna věc je to, že sporťáci dali do "nominovaného" seznamu pro kvalifikaci všechny jezdce. Takže Romet Jürgenson, který se kvalifikace nemohl zúčastnit kvůli tomu, že byl stále ještě v příkopě po havárii na free practice, se propadl až na chvost pole. Takže startoval za Zoltánem László, kterému dával pět až šest vteřin na kilometr. Jürgenson si to aspoň pokazil vlastní chybou, hůře na tom byli ti z nižších kategorií, jejichž startovní pořadí určila FIA, která se striktně drží jen a pouze průběžného pořadí v šampionátu. Takže nejrychlejší z nich Taylor Gill startoval za pomalým Sebastianem Butyńskim. Ještě hůře ale dopadl další host z MS Léo Rossel. Ten nechtěl brát uchazečům o titul body a tak se rozhodl startovat jako neprioritní. A svého rozhodnutí několikrát zalitoval. Startoval totiž za poslední prioritní posádkou ERC4, kterou byla rumunská holčina Catherine Radulescu. Ta dostávala v sobotu zhruba dvanáct až čtrnáct vteřin na kilometr, v deštivé neděli to bylo už přes dvacet. Rossel sice dostal tříminutový rozestup, ale i selskými počty (na shakedownu byl rozdíl 17 vteřin) bylo jasné, že to nebude stačit. A taky nestačilo a několikrát za soutěž ji předjel. Na některých úsecích ji předjel i po Rosselovi startující veskrze průměrný Alfred Kramer jun. A dispečink ani na několikeré urgence dlouho nereagoval, až v neděli dal minuty čtyři, ale ani to nestačilo. Když jsme to s manažerkou týmu počítali, tak bylo na soutěži víc zkoušek, na kterých ji Rossel dojel než nedojel. To je mi teda bezpečnost. Ale těch minel bylo víc. Skoro úsměvná je situace, kdy posádka havarovala a spolujezdec chtěl jít ukázat dalším za nimi startujícím ceduli OK, jak je popsáno v řádech, ale traťový pořadatel mu to nedovolil a dokonce mu ceduli sebral z ruky. A nebo situace na první nedělní zkoušce, na které Ioan Lloyd sklouzl do příkopu a snažil se dostat zpátky na trať. Protože už startoval v rámci pole celkem na konci, velmi brzo k němu dorazil svoz výsledků a chtěl po nich jízdní výkaz. Posádka jim řekla (stejně jako telefonicky dispečinku), ať ještě chvíli počkají, že se snaží auto vrátit na cestu a chtějí dojet za každou cenu do cíle, protože jim v tu dobu pořád ještě šlo o stupně vítězů v juniorském šampionátu. Svoz výsledků se však po této debatě sebral a odjel směrem k cíli. Posádce se pár minut nato podařilo vůz z přikopy vytáhnout a dojet do cíle zkoušky. Tam jim byl odebrán jízdní výkaz, protože dojeli do cíle až po svozu výsledků...

Na závěr ještě jedna taková perlička. V rámci testu na CER a hlavně na WRC Croatia 2026 se na trati objevil i Adrien Fourmaux s Hyundai i20 N Rally1. Startoval v rámci národního šampionátu, tedy stejně, jako tomu bylo při Rally Sierra Morena či se uvažovalo i na Barumce. Fourmaux však na trati příliš nekraloval, na uklouzaném asfaltu plném vytahané šotoliny se mu příliš nedařilo, do toho přišel i defekt a technické problémy. I tak bídně obsazený národní šampionát vyhrál. Národní pole však startovalo pouze v sobotu. Milého Fourmauxe jako jediného pak nechali jet i v neděli, opět na konci za celým ERC polem. Jaksi ale o této informaci zapomněli říct širší veřejnosti, takže o tom nikdo nevěděl a pro diváky, kteří v hustém dešti vydrželi až do konce, přišlo deset minut po posledním autě takové malé překvapení...

Osobně jsem byl z letošního ročníku Croatia Rally hodně zklamán a co se úrovně organizace a připravenosti týká bych to hodnotil jako nejhorší soutěž letošního ME.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 25028
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod Mates » čtv 09.10.2025 08:13

Moje video z letošního šíleného (hlavně teda nedělní déšť), od shakedownu hodně našlápnutého Chorvatska:

phpBB [video]
https://www.facebook.com/pg/martinplesnikphotographer
Mates
S2000
 
Příspěvky: 4117
Registrován: stř 27.08.2008 07:18
Bydliště: Branky u Valašského Meziříčí

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod Mates » pát 10.10.2025 10:21

https://www.facebook.com/pg/martinplesnikphotographer
Mates
S2000
 
Příspěvky: 4117
Registrován: stř 27.08.2008 07:18
Bydliště: Branky u Valašského Meziříčí

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod PLuto » pon 13.10.2025 12:41

phpBB [video]
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 25028
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Croatia Rally [ERC, ERCJ, HRV]

Příspěvekod PLuto » pon 13.10.2025 12:42

phpBB [video]
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 25028
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Předchozí

Zpět na Sezona 2025

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník