Jako vždy se teď hodně mluví o tom, co by se mělo a nemělo udělat pro bezpečnost našeho sportu. Nedalo mi to a taky jsem svoje myšlenky sepsal. Pokud Vám přijdou uhozené, klidně to napište. Od toho je fórum.
Celkově bych rozdělil možné kroky na ty, co jdou provést na národní bázi a na ty, které mají smysl jedině, pokud se uplatňují celosvětově ze strany FIA.
Začnu s těmi druhými, to znamená těmi, které nic neřeší, zavedou-li se jen v rámci působnosti jedné ASN, ale ve kterých vidím smysl.
Sem určitě patří ono diskutované omezení dostupnosti silných aut každému (nereaguju na současné nehody - vím, že na nich by to nic nezměnilo, ale na názory). Jsem pro, ovšem udělat něco takového jen v ČR je nesmysl. Světový trend současnoti je bohužel jinde a pokud bychom k tomu přistoupili, tak se s největší pravděpodobností nedočkáme nového Kresty, Kopeckého, Prokopa, kteří byli a jsou schopní závodit se světovou špičkou. Nelíbí se mi to tlačení věku jezdců níž a níž. Nejsem starý, ale už teď vím, že člověk v osmnácti má přirozeně zábrany úplně jinde než člověk v pětadvaceti. Za úplnou zhovadilost potom pokládám situaci například v MS silničních motorek ve třídě Moto3 s jezdci ve věku i 15-16 let. Ta děcka neznají svoji cenu, snadno se s nimi manipuluje, dělají bláznivé věci, které oslovují mladé publikum, to co kupuje nejvíc energiťáků, sportovního vybavení, alkoholu a bůh ví čeho. Neuvědomují si, že jsou v podstatě jen zneužívaní ať už ambiciozními rodiči nebo manažery. Takže ano, klidně nechat každého jezdit povinně třeba pět let v autě do kategorie R2 (ať už začne v jakémkoli věku chce), ale jen pokud to tak bude všude. Jinak to nemá smysl.
Druhá věc jsou pneumatiky. Závodní asfaltové pneumatiky, co se dneska používají, mají tenkou hranici mezi tím, kdy podrží a kdy je všechno špatně. Nemyslím, že by byl technický problém na tomto zapracovat, byť samozřejmě za cenu snížení výkonů. Vlastnosti pneumatik v různých směrech jdou celkem dobře laboratorně měřit a pro homologaci jde stanovit povinné parametry. Možná je cestou použití univerzálního dezénu jako v MS, který auta jednoznačně zpomaluje. I to má svoje nevýhody, hlavně omezené fungování takové pneumatiky na mokru (tady je podle mne zbytečné zakazovat prořezávání vzorku). Druhou věcí je, že nějakou dobu by byly k dispozici v podstatě jen nové pneumatiky, což by vyšlo mnohé malé týmy draho. Opět je to ale krok nutný provést globálně, už jen proto, aby nové pneumatiky nabízelo více výrobců. V žádném případě si nemyslím, že by něčemu pomohlo mít jednotného dodavatele. To by byl jen hodně dobrý kšeft pro pár lidí.
Omezení maximální rychlosti. Proč ne, kontrolovat to taky jde a v řadě sportů se používá. Tuším, že ho před časem zavedli pro GT v Nizozemí. Dovedu si velmi dobře představit povolení maximálky třeba 180 km/h hlavně pro vozy N4. Opět ale nutné používat všude, aby to mělo význam. Rozcházet se s mezinárodními řády by dělalo jen zmatky na mezinárodních soutěžích.
Co se může udělat u nás? Předem říkám, že je mi jasné, že pro každý krok byť sebelogičtější musí existovat vůle a že občas bude moje plácání vypadat naivně...
Ano, předně ty retardéry. Jako divák, co hledá rychlá místa, je taky nemám rád, ale bohužel to být opravdu musí. Je to jednoduché a velmi účinné řešení, i když pochopitelně hodně nepopulární. Nikdo nechce mít ze soutěže slalom mezi barely, ale pořád je to lepší než mít každý měsíc černý čtvereček. Takže retardéry ano, ale prosím s rozmyslem.
Před pár lety bylo ještě zakázáno jezdit shakedown po stejné trati jako RZ. To by mělo být zakázáno opět, alespoň ve stejném směru. To je podle mne opravdu velmi nebezpečné.
Další věc, co mne napadá je motivovat posádky, aby se jim podstatně víc vyplatilo dojet do cíle než riskovat. Řešení je podle mě zase jednoduché, ale je mi jasné, že by mělo i řadu odpůrců. Zrušme škrtání výsledků a zmenšeme bodové rozdíly mezi pořadím v cíli. Není přece potřeba mít v šampionátu třeba deset soutěží a počítat šest. Chápu i argument, že vítězství by mělo být něco mimořádného a mělo by být náležitě odměněno, ovšem je potřeba si říct, zda si můžeme takový luxus dovolit. Možná by opravdu bylo lepší na našich tratích postavit šampionát na tom, že spolehlivost se vyplácí. Když je možné si spolehlivostí dojet pro titul mistra světa (například Xavi Pons v SWRC), tak proč by to měla být ostuda na národní úrovni? Ty "pravé dávače" má samozřejmě každý rád, ale živé.
Další věc s tím souvisí a je podle mě taky otázka diskuze. Poslední roky se soutěže pořád zkracují kvůli nákladům. To je pochopitelné, jenže s tím zkracováním se taky zrychlují. Je něco jiného jet kule a dojet 150, 250 a nebo dokonce 400 kilometrů. Pak je otázka, je lepší mít, plácnu, osm soutěží po 150 km nebo pět po 250 km?
Další možný podnět k diskuzi - je dobře, že ve sprintech mohou bodovat i špičkové posádky velkého mistráku? Já bych byl radši, kdyby fungovaly jako opravdová druhá liga a stupeň k velkému mistráku. Stejně tak si nemyslím, že je dobré spojovat PČR se sprinty nebo dokonce s MMČR. Chápu snahu přilákat na soutěže víc posádek, ale podle mne by PČR jako jakémusi odrazovému můstku rozhodně víc prospělo, kdyby se jel samostatně. Přeci jen si myslím, že spíš Vám sponzoři dají nějaké peníze, když dojedete třetí absolutně než sice třetí v PCŘ, ale dvacátý absolutně. PČR přece nejedete kvůli tomu, abyste naháněl mistra republiky sedícího ve WRC...
A s tím souvisí další věc. Všeobecně naříkáme nad kvalitou tratí a přitom máme přebytek pořadatelů a závodů. Trochu divný stav, ne? Zaveďme tedy přísnější standard pro šampionáty a omezme počet pořadatelů jen na ty, kteří jsou schopni opravdu soutěž kvalitně zabezpečit po všech stránkách.
Co s diváky? Já rozhodně nejsem zastánce žiželického experimentu, to znamená, všechna místa mimo oficální divácké zóny striktně zakázaná. Co udělat můžeme, je víc se snažit, aby diváci dobrovolně přišli tam, kde je mít chceme. To znamená soustředit se na to, abychom měli několik opravdu velmi atraktivních míst, kam divák chce přijet a chce tam taky zůstat. V takovém místě musí být něco k vidění (nikdo nezůstane dobrovolně v lese za čtvrtou řadou stromů s "výhledem" na rovinku), musí tam být zajištěný servis - to znamená parkování, občerstvení, mobilní WC, dál třeba živý komentář nebo mezičasy. Případně i nějaká možnost se vyblbnout. Samozřejmě každá sranda něco stojí. To je mi jasné.
K tomuhle podle mne dobře fungují i okruhové/polookruhové zkoušky. Nemyslím si, že by byl až tak velký problém vyrobit divácký magnet v podobě kratší dobře zajištěné okruhové zkoušky. Jezdci to překousnou a spousta lidí radši přijde tam, kde uvidí auto třikrát než jednou, zvlášť pokud se k tomu přidá propagace takové arény.
Další body jsou zřejmě utopické, protože by vyžadlovaly změnu zákonů, nicméně v některých státech fungují. V belgických Flandrech například pokud odmítnete uposlechnout pořadatele, ten na Vás může zavolat policii a Vy dostanete pokutu 200 Euro. Jednoduché a účinné opatření vyžadující ale oporu v zákoně a těsnou spolupráci s policií.
Ve Francii tvoří velký podíl pořadatelů právě policisté. Těm samozřejmě zřídkakdy někdo odporuje. U nás asi obtížně představitelná situace nicméně, když si vzpomenu na to, jak v roce 2009 kdesi na Šumavě krátce po tragické Valašce pořadatel marně přesvědčuje diváky, aby odešli z únikovky a vedle stojící policisté mu na žádost o pomoc odpoví, že od toho tam nejsou...
Další věc, co v několika státech funguje, je zákaz prodeje alkoholu na rychlostních zkouškách. To u nás zní asi dost nepředstavitelně, ale přesto si myslím, že by to hodně pomohlo. Vždycky se najdou Ti, co si přinesou svoje zásoby, samozřejmě, ale bude jich podstatně méně a taky si toho nepřinesou většinou tak moc.
Poslední věc, co mě teď v noci napadá, je prevence. Tady se dá udělat mnohé. Před třemi lety se rozdávaly letáky, běžela řada videí atd. a situace se tehdy velmi rychle výrazně změnila k lepšímu. Teď nevím o ničem. Já si rozhodně nemyslím, že by u nás byl s diváky obecně nějak mimořádně velký problém. Naopak si myslím, že ve většině států je situace o dost horší, ale proč neudělat víc. Proč třeba nevkládat krátké šoty například mezi reportáže ve světě motorů/rallymagazínu?