Mistrovství Belgie

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod mas-racing » ned 25.02.2018 10:21

Obrázek
mas-racing
A/5
 
Příspěvky: 409
Registrován: úte 20.12.2011 18:52

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod mas-racing » sob 10.03.2018 22:38

Obrázek
mas-racing
A/5
 
Příspěvky: 409
Registrován: úte 20.12.2011 18:52

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod Mirek Fric » úte 13.03.2018 16:40

O uplynulém víkendu se v Belgii jela Spa Rally se sídlem na známém formulovém okruhu. V těžkých podmínkách překvapivě zvítězil Adrian Fernémont před Krisem Princenem (oba Fabia R5) a Michaelem Albertem (Fiesta R5). Vincent Verschueren tentokrát vynechal a Cédric Cherain hned z kraje soutěže havaroval.

Pro nás je ale velmi zajímavé, že na dvacátém místě absolutně dojel při své rallyové premiéře Erik Cais s cupovým Adamem (ze 72 startujích dojelo 42). Erika při parádní premiéře navigoval Ondřej Krajča.
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod PLuto » stř 14.03.2018 18:40

Měl jsem možnost o minulém víkendu navštívit Herock Spa Rally, druhý díl belgického šampionátu. Dosud jsem měl s Belgií zkušenosti jen s Ypres, takže bylo zajímavé získat nové zkušenosti. Zkusím se s vámi o ně nějak podělit.

Celý závod měl centrum na po deštích rozblázeném parkovišti vedle okruhu ve Spa-Francorchamps. Na něm a jeho obslužných komunikacích vedlo podle mě až moc rychlostních zkoušek (vždy navíc okruhových, takže se při nevyrovnanosti pole dost předjíždělo), rychlostní zkoušky mimo okruh však byly hodně zajímavé a hodnotné.

V Belgii se na závodech trénuje o víkend dříve (plus ještě ve čtvrtek se trénovaly zkoušky na okruhu). Posádky mají neomezený počet průjezdů (kromě jedné krátké lestní části) a i přesto podvádí. Ještě ve středu před závodem se po tratích v obou směrech proháněla spousta posádek, která ani neskrývala, že trénuje, dokonce jezdili stejnými auty jako v tréninku a proplétali se mezi pořadateli, kteří chystali trať. A to včetně lidí ze špičky, poznali jsme třeba Melissu...

Soutěž měla zajímavý formát, kdy servisní zóna byla na okruhu, ale uzavřené parkoviště (i pro přeskupení) a rampa bylo umístěné v 11 km vzdáleném Spa. Takže posádky v tom přeskupení byly několikrát a i přes rampu projeli asi 8x za celou soutěž... Navíc měli hodně našponované přejezdy, takže se mnohdy závodilo více na přejezdech, než na samotné trati. Když pak byla zrušena RZ 3 a posádky měly jet po objízdné trati, tak byla v itineráři jen obecná mapa, podle které drtivá většina posádek zabloudila. Takže přišly na řadu mobily a navigace.

Když už jsme u navigace, na soutěži vůbec nebyly použity žádné GPSky. Což mi v současné době na takovéto úrovni přijde už trochu jako hazard. Co ale určitě je hazard, to je přístup k divákům. Až na pár vyjímek mohli stát skoro kdekoliv, hodně často stáli na tečně či v únikových zónách. A pořadatelé na to jen nečinně přihlíželi případně si auta fotili nebo hráli s telefonem. Ale hlavně, že tunelem pod okruhem (průjezd ze servisu na ředitelství) nechtěli pustit nikoho pěšky, že je to nebezpečné (přičemž veškeré pěší podchody byly zavřené).

Ještě jedna specialita - přístup v časových kontrolách, obzvláště na přeskupeních. Tam se prakticky vůbec neřešilo, jestli posádka přijede dřív nebo později, skoro vždy dostali zapsaný "správný" čas bez penalizace. Při startu do druhé etapy se taky časy nedodržovaly - když chyběly auta, tak ti za nimi prostě odstartovali dřív. Přeskupení probíhalo tak, že přijedete do UP in, odevzdáte jízdní výkaz a... ...nedostanete nic. "Start marshal" zodpovědný za výjezd ze servisu má na papírku napsaný čas, kdy by měl odjíždět první z UP. A v kolik jedete vy? Dopočítejte si sami. A v jakém pořadí? Asi v tom, jak jste dojeli...

Pokud bych měl zhodnotit závod jako takový, bylo skutečně hnusné počasí, kdy se to hodně měnilo od sněžení přes déšť až po suché cesty a občasný náznak slunka. Každopádně, všude na trati bylo hodně bláta, dost se katovalo. Při absenci Verschuerena (v Belgii mají moc soutěží, takže se tuším tři škrtají, takže někteří závody vynechávají) byl nejrychlejší Princen, kterému ale ztrácel na zkouškách na okruhu. I tak by asi vyhrál, nebýt defektu. Druhý nejrychlejší byl celkem bezpečně Ghislain de Mevius, i on však ztratil šanci na vítězství kvůli defektu (na stejné RZ jako Princen). Zvítězil tak trochu překvapivě Fernemont, který jel nenápadně, ale hodně rychle, hlavně na okruhových zkouškách. Bylo to však jednoznačně největší překvapení. Ostatní s vozy R5 celkem zklamali, ani Renault Clio N5 Juspina nebyl nic moc. Pěkný profesorský výkon předvedl Snijers s Porsche, hlavně ten zvuk, když letěl po okruhu ve Spa... Ale dokázal jet s autem i na úzkých či šotolinových cestách přesně tak, jak bylo potřeba. Celkem mě zklamali jezdci s R2. Jednoznačně nejlepší byl mladík Gregoire Munster, při jednom z prvních startů s Adamem R2 jel velice pěkně, precizně, bez chyb. Další, kdo stojí za zmínku, je mladší Dilley, který jel s Fiestou R2T. Jel rychle, ale až moc agresivně a dělal hodně chyb, hlavně v závěru soutěže. Ostatní z R2 nezaujali. Kdo naopak zaujal, tak Daco se starým historickým Escortem v barvách Belga, který se dokázal probít do první desítky absolutně.

Celkově to byla zajímavá zkušenost, soutěž s pěknými tratěmi, náročným počasím a přátelským přístupem lidí. Ale o to víc si pak člověk váží úrovně, na které jsou pořádané soutěže v ČR.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod rallymag2 » stř 14.03.2018 20:47

Určitě je to zajímavý,ale hodně subjektivní názor na poměry v Belgii. Bohužel jsem neměl tu čest navštívit nějakou jejich soutež. Mám mnoho kamarádů u nás i v Německu, kteří jezdí do Belgie pravidelně a nemohou si to vynachválit.
Já osobně na soutěže u nás, kde mohu stát "bezpečně" daleko od trati už roky nejezdím /na rallye a rally jezdím od roku 1978/. Vloni jsem navštívil zónový mistrák v Itálii /Bassano dle Grappa/ a opět mě to utvrdilo v tom,že rally u nás mi už nic nenabídnou. Známé a nudné tratě /Krumlov a částečně Bohemka jako světlé vyjímky prominou/. Fakt nemíním ze sebe dělat blbce na soutěžích typu Barum rally.

Už bychom si měli nalít čistého vína /nejlépe dobrého francouzského nebo italského/ a přestat si hrát na nejdůležitější rally velmoc Evropy. To fakt nejsme!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rallymag2
N/1
 
Příspěvky: 32
Registrován: čtv 23.03.2017 13:29

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod PLuto » stř 14.03.2018 21:06

Jasně, stejně jako můj názor je subjektivní, tak tvůj názor je obdobně subjektivní. Nemusíme si nalívat čistého vína, máme svobodu, můžeme jezdit závodit i dívat se, kam chceme. Měl jsem možnost navštívit i soutěže v Itálii a Belgii. Samozřejmě, je to i o pohledu z různých úhlů (posádka, tým, divák). A každému se líbí a vyhovuje něco jiného.
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod PLuto » stř 14.03.2018 21:36

Sébastien Bedoret bude novým jezdcem Škoda Belgium. Původně to mělo být až od příští sezóny, ale rozchod s Boxoenem to trochu urychlil...
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod Mirek Fric » čtv 15.03.2018 11:59

rallymag2 píše:Určitě je to zajímavý,ale hodně subjektivní názor na poměry v Belgii. Bohužel jsem neměl tu čest navštívit nějakou jejich soutež. Mám mnoho kamarádů u nás i v Německu, kteří jezdí do Belgie pravidelně a nemohou si to vynachválit.
Já osobně na soutěže u nás, kde mohu stát "bezpečně" daleko od trati už roky nejezdím /na rallye a rally jezdím od roku 1978/. Vloni jsem navštívil zónový mistrák v Itálii /Bassano dle Grappa/ a opět mě to utvrdilo v tom,že rally u nás mi už nic nenabídnou. Známé a nudné tratě /Krumlov a částečně Bohemka jako světlé vyjímky prominou/. Fakt nemíním ze sebe dělat blbce na soutěžích typu Barum rally.

Už bychom si měli nalít čistého vína /nejlépe dobrého francouzského nebo italského/ a přestat si hrát na nejdůležitější rally velmoc Evropy. To fakt nejsme!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Promiň, ale na soutěžích v Belgii opravdu je totální bordel, co se diváků týče (vlastní zkušenost). To, že si každý dělá, co chce, si samozřejmě někdo může chválit, ale z bezpečnostního rizika to je čistý hazard. Naprosto běžná věc v Belgii je například běhání skupinek diváků po trati zkoušky mezi jednotlivými soutěžícími (klidně i stovky metrů daleko), kdy se lidi prostě jen rozestoupí, když něco jede.

Ani kdysi velmi kritizované Ypres není nijak zvlášť přísné k divákům. Spíš podivné - přísné zóny jsou v bezpečných místech, ale mimo divácká místa si lidi dělají víceméně, co chtějí, i tam. Jasně, vidíš, co chceš a hodně akce zblízka, to je ta výhoda, ale riziko za to je fakt velké. Nevím jestli je normální mít třeba u třetiny navštívených RZ pocit, že jsem vlastně rád, že jsem z toho místa už odešel a neviděl nějaký průser.
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod mas-racing » stř 04.04.2018 21:27

Obrázek
mas-racing
A/5
 
Příspěvky: 409
Registrován: úte 20.12.2011 18:52

Re: Mistrovství Belgie

Nový příspěvekod PLuto » ned 08.04.2018 01:21

Obrázek
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23011
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

PředchozíDalší

Zpět na Sezona 2018

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků