od PLuto » stř 14.03.2018 18:40
Měl jsem možnost o minulém víkendu navštívit Herock Spa Rally, druhý díl belgického šampionátu. Dosud jsem měl s Belgií zkušenosti jen s Ypres, takže bylo zajímavé získat nové zkušenosti. Zkusím se s vámi o ně nějak podělit.
Celý závod měl centrum na po deštích rozblázeném parkovišti vedle okruhu ve Spa-Francorchamps. Na něm a jeho obslužných komunikacích vedlo podle mě až moc rychlostních zkoušek (vždy navíc okruhových, takže se při nevyrovnanosti pole dost předjíždělo), rychlostní zkoušky mimo okruh však byly hodně zajímavé a hodnotné.
V Belgii se na závodech trénuje o víkend dříve (plus ještě ve čtvrtek se trénovaly zkoušky na okruhu). Posádky mají neomezený počet průjezdů (kromě jedné krátké lestní části) a i přesto podvádí. Ještě ve středu před závodem se po tratích v obou směrech proháněla spousta posádek, která ani neskrývala, že trénuje, dokonce jezdili stejnými auty jako v tréninku a proplétali se mezi pořadateli, kteří chystali trať. A to včetně lidí ze špičky, poznali jsme třeba Melissu...
Soutěž měla zajímavý formát, kdy servisní zóna byla na okruhu, ale uzavřené parkoviště (i pro přeskupení) a rampa bylo umístěné v 11 km vzdáleném Spa. Takže posádky v tom přeskupení byly několikrát a i přes rampu projeli asi 8x za celou soutěž... Navíc měli hodně našponované přejezdy, takže se mnohdy závodilo více na přejezdech, než na samotné trati. Když pak byla zrušena RZ 3 a posádky měly jet po objízdné trati, tak byla v itineráři jen obecná mapa, podle které drtivá většina posádek zabloudila. Takže přišly na řadu mobily a navigace.
Když už jsme u navigace, na soutěži vůbec nebyly použity žádné GPSky. Což mi v současné době na takovéto úrovni přijde už trochu jako hazard. Co ale určitě je hazard, to je přístup k divákům. Až na pár vyjímek mohli stát skoro kdekoliv, hodně často stáli na tečně či v únikových zónách. A pořadatelé na to jen nečinně přihlíželi případně si auta fotili nebo hráli s telefonem. Ale hlavně, že tunelem pod okruhem (průjezd ze servisu na ředitelství) nechtěli pustit nikoho pěšky, že je to nebezpečné (přičemž veškeré pěší podchody byly zavřené).
Ještě jedna specialita - přístup v časových kontrolách, obzvláště na přeskupeních. Tam se prakticky vůbec neřešilo, jestli posádka přijede dřív nebo později, skoro vždy dostali zapsaný "správný" čas bez penalizace. Při startu do druhé etapy se taky časy nedodržovaly - když chyběly auta, tak ti za nimi prostě odstartovali dřív. Přeskupení probíhalo tak, že přijedete do UP in, odevzdáte jízdní výkaz a... ...nedostanete nic. "Start marshal" zodpovědný za výjezd ze servisu má na papírku napsaný čas, kdy by měl odjíždět první z UP. A v kolik jedete vy? Dopočítejte si sami. A v jakém pořadí? Asi v tom, jak jste dojeli...
Pokud bych měl zhodnotit závod jako takový, bylo skutečně hnusné počasí, kdy se to hodně měnilo od sněžení přes déšť až po suché cesty a občasný náznak slunka. Každopádně, všude na trati bylo hodně bláta, dost se katovalo. Při absenci Verschuerena (v Belgii mají moc soutěží, takže se tuším tři škrtají, takže někteří závody vynechávají) byl nejrychlejší Princen, kterému ale ztrácel na zkouškách na okruhu. I tak by asi vyhrál, nebýt defektu. Druhý nejrychlejší byl celkem bezpečně Ghislain de Mevius, i on však ztratil šanci na vítězství kvůli defektu (na stejné RZ jako Princen). Zvítězil tak trochu překvapivě Fernemont, který jel nenápadně, ale hodně rychle, hlavně na okruhových zkouškách. Bylo to však jednoznačně největší překvapení. Ostatní s vozy R5 celkem zklamali, ani Renault Clio N5 Juspina nebyl nic moc. Pěkný profesorský výkon předvedl Snijers s Porsche, hlavně ten zvuk, když letěl po okruhu ve Spa... Ale dokázal jet s autem i na úzkých či šotolinových cestách přesně tak, jak bylo potřeba. Celkem mě zklamali jezdci s R2. Jednoznačně nejlepší byl mladík Gregoire Munster, při jednom z prvních startů s Adamem R2 jel velice pěkně, precizně, bez chyb. Další, kdo stojí za zmínku, je mladší Dilley, který jel s Fiestou R2T. Jel rychle, ale až moc agresivně a dělal hodně chyb, hlavně v závěru soutěže. Ostatní z R2 nezaujali. Kdo naopak zaujal, tak Daco se starým historickým Escortem v barvách Belga, který se dokázal probít do první desítky absolutně.
Celkově to byla zajímavá zkušenost, soutěž s pěknými tratěmi, náročným počasím a přátelským přístupem lidí. Ale o to víc si pak člověk váží úrovně, na které jsou pořádané soutěže v ČR.