Je na čase zakončit povídání ohledně příběhů ze zákulisí Barumky pro většinu čtenářů asi nejzajímavějším tématem - Dani Sordo. Tentokrát to bude trochu obsáhlejší a příběhovou pyramidu je potřeba stavět ze dvou stran. Ta první začíná již dva-tři roky nazpět, kdy jsem si dal za cíl sehnat na Barumku nějakého pilota, který by byl schopen konkurovat Kopejdovi. Upřímně, moc takových jezdců, u kterých by bylo reálné je do Zlína dostat a oni by byli schopni Kopeckému konkurovat, moc není. Obzvlášť, když dva z těch, co to dokázali - Freddy Loix a Juho Hänninen, již defacto ukončili své kariéry. Zkoušeli jsme diplomatickým jednáním dostat pár jmen, o kterých jsme si mysleli, že by mohli být schopni Kopeckému stačit (při prvním startu asi ne ho rovnou porazit). Schválně, kdo by byl schopen tady s vozem R5 Kopeckému stačit? Dřív to dokázal Kevin Abbring, tam nakonec žádný pokus nedopadl. Stejně tak nedopadl tuším dva roky nazpět ani pokus o přivedení Elfyna Evanse, i když šance celkem byla. Ani snaha o znovupřivedení Lucy Rossettiho či Giandomenica Bassa s vozy R5 nedopadla, i když oba by již nejspíš nestíhali. Hodně mě mrzí neúčast Sylvaina Michela, který by asi hned úplně nestíhal, ale mohlo to být zajímavé zpestření a třeba by mu tratě sedly... Nakonec se tedy tento krok podařil s Hyundaiem.
Vraťme se ke druhé základně pyramidy - týmu Hyundai a jejich projektu R5. Ve svých počátcích tohoto projektu bohužel došlo k rozkolu mezi vedením Rally Ypres a Eurosportem. Jako vždy šlo o peníze, ale tentokráte i o ega lidí účastnících se jednání. Po těchto rozporech vypadl Ypres z ME a na druhou stranu byly zmrazeny veškeré projekty Hyundai v ME. Proč k tomu došlo? Vedení soutěže je totiž úzce spjaté s vedením korejského týmu. Původně plánované nasazení vozy Hyundai i20 R5 v ME se přetransformovalo ve starty Bassa s Chewon Limem v seriálu TER, minimálně další dva plánované dealerské týmy díky tomu nevznikly (jeden měl startovat se jménem, které tu již bylo dříve zmíněno). Proto se v prvním roce existence neobjevil v ME žádný pravidelně startující tým s vozy Hyundai, pouze jezdci jedoucí výhradně v rámci národního šampionátu. Korejskému týmu však tato taktika příliš nevyšla, ve WRC2 je celkem suverénně válcovala Škoda i jezdci s Fordy, v ME nikdo nebyl a vítězství Giandomenica "jednooký mezi slepými králem" Bassa v TER nikoho ze židle nezvedlo. Tím pádem i nejvyšší vrchnost pochopila, že podobné zákazy nemají moc smysl, stejně jako podpora bezejmenného seriálu. Tím se otevřela šance do ME i pro privátní týmy Hyundai... Zároveň však skončila podpora jak Bassa, tak hlavně Chewon Lima. Zbylé peníze na propagaci bylo potřeba utratit jinak a jinde. Nakonec se vedení týmu rozhodlo poslat své jezdce na vybrané závody.
Zde se již obě základny pyramidy potkávají a můžeme pokračovat jedinou cestou vzhůru. Ve vedení padlo rozhodnutí, že obešlou továrními vozy tři soutěže - z pochopitelných důvodů belgickou Ypres, zlínskou Barumku a Rally Poland, která se z MS přesunula do ME. Tenhle fakt byl prakticky známý jíž od začátku letošního roku, jen se nevědělo jezdecké obsazení. Pravda, u Ypres se dalo počítat s účastí domácího Neuvilla. Já sám osobně jsem čekal, že tým vyšle do Zlína spíš Thierryho Neuvilla či Andrease Mikkelsena, kteří již mají se zdejšími tratěmi zkušenosti a nebo Haydena Paddona, který sice ve Zlíně nikdy nestartoval (byť minimálně jednou byla jeho účast hodně blízko), ale neměl v letošní sezóně příliš velké vytížení. Nakonec však na konci jara padlo celkem překvapivé rozhodnutí, že tým vyšle do Zlína Daniho Sorda. Jednoznačně velké jméno světové rally, která však s Barumkou nemá žádné zkušenosti, stejně tak jako s vozem kategorie R5. Sám jezdec byl realista a věděl, že na neznámé a ještě takto specifické trati nebude mít příliš šanci na boj o vítězství, i když spolujezdec Carlos del Barrio spiklenecky přesvědčoval, že přijedou vyhrát. Nakonec se všechno podařilo veřejně utajit až do začátku srpna, kdy svůj start pár dní před plánovaným oficiálním oznámením "propálil" sám Dani ve španělském tistku. Vedení týmu z toho nebylo příliš nadšené, ale co už se dá dělat. Přišlo dvoudenní testování na jihu Čech, Rallye Deutschland, krátké předzávodní svezení na oficiálním testu a šlo se na věc. Do toho samozřejmě spousta marketingových aktivit, na kterém se snažilo na poslední chvíli přiživit i české zastoupení Hyundai, podařilo se zrealizovat i setkání Sorda s juniorskými posádkami. Dani si celý týden celkem užíval, na pozornost fanoušků i všech zainteresovaných je určitě zvyklý, výsledek taky nebyl úplně nejhorší. Na závěrečné afterparty z něj čišela únava, ale spokojenost z dalšího zajímavého soutěžního týdne. Apropo, když už jsme u afterparty, stejně nechápu soutěžácké fanoušky, kteří jsou schopni stát dlouhé fronty na autogram při autogramiádách, ale na afterparty, kde se se svou hvězdou mohou setkat v civilu pokecat, se podívat nepřijdou...