od Červ » ned 11.06.2023 16:15
S Plutem jsme některé části probírali osobně, ale rozhodl jsem se sepsat příspěvek, protože jsem nad něčím podobným už přemýšlel při sledování přenosů. Alespoň v rychlosti jsem se snažil některé myšlenky sepsat a třeba rozproudit debatu. Třeba pak něco z toho Pluto vybere a vytvoří nějaký souhrn, když už on zrovna je hlas, co by mohl být alespoň trochu slyšet. Ale popořadě.
a) Neuvillova kritika mě nějak minula a i když jsem něco zkoušel dohledat, tak stále nevím, co přesně psal/říkal. Pokud někdo dodá odkaz či citaci, budu rád.
b) Předpisy obecně – konečně to vypadá, že tak nějak začal fungovat systém Rally1-4 (ty 5 stále pokulhávají, ale tady bych si stejně představoval nějaké národní třídy, aby závody nějak zůstaly přístupné). Tady nemám už odvahu cokoliv navrhovat nebo predikovat.
Jednotné auto typu NASCAR – no nevím, jak moc jsou ty auta skutečně jednotné. Tuto sérii zas tak moc nesleduji, ale většinou, když je něco jednotné, tak tam ty náklady letí v takových těch skrytých zlepšeních, ať už si pod tím každý představí cokoliv… Když to přeženeme, tak v podstatě i ty Rally2 stejných značek by měly být jednotné, ale ve finále, když se podíváme, tak každé auto ve startovce jede jinak a má i jiný zvuk.
c) Kalendáře… tam by byla fajn alespoň koncepce ve stylu kolik závodů a kde + povrch
d) Zvýšení atraktivnosti
Tady se rozepíšu, protože nad tímto jsem právě už v minulosti dost přemýšlel.
Ohledně seriálu na Netflixu – ok, asi to bude zajímavé pro nefanouška, ale když se podívám, kam se od reality dostala F1 a její seriál, tak mi už přijde, že se to v podstatě často nemusí ani tvářit, že to je podle skutečnosti…
Pak je teda pravda, že tento seriál přitáhl diváky zejména z Ameriky a postupně sledujeme amerikanizaci více sérií (F1 závody, promotér + Le Mans účast NASCAR vozu a změna Safety caru stylem Daytona na místo tradičních 3 SC). Pokud přitáhne rally víc divaků, tak teoreticky i víc peněz a pak by se mohla zlepšit i situace týmů – viz. F1 a přerozdělování peněz z vysílacích práv dle pořadí v konstruktérech, ale na druhou stranu vidíme, že po čase je třeba zavést nějaké omezení v čase na vývoj, protože prostě ti nejbohatší jsou i nejrychlejší většinou.
Pokud přitáhneme diváka, který není rally fanda, pak by asi měl tento divák určovat, jak by takové rally závody měly vypadat. Chceme to? To by pak třeba takový divák žádal přidat třeba nějaké okruhové vložky, kde by si to rozdávaly posádky přímo proti sobě. Nebo nějaké podobné akční prvky. Jenže, bude to stále ještě rally? Na druhou stranu vlastně i městská RZ ve Zlíně je vlastně zajímavé zpestření, kdy se toho prostě děje víc – lze vidět, kdo je rychlejší dle toho, jak se po sobě jedoucí auta přibližují atd.
A pak tu mamé WRC+ a přenosy. Obecně mi vadí, že vlastně, pokud chci sledovat celou soutěž, tak to zabere celý víkend a upřímně, kdo vlastně tu soutěž takto sleduje? Kdysi dávno jsem se večer podívali na výsledky etapy doma na teletextu (pokud jsem je nesehnal v papírové podobě někde v přeskupení) a to nám stačilo. Později chodily SMS s výsledky a najednou hned bylo zajímavější sledovat, kdo je s kým v souboji. Případně doma sledoval první online výsledky a pak někdy dokonce i splity. Dnes vidím dění na trati online a mám vše přístupné a v podstatě mě to tolik nevtáhne a mám akorát pocit ztraceného času. Přeci takové to tak a teď si zapnu na 2 hodiny přenos a vím, že jsem viděl vše podstatné chybí.
Pro zvýšení atraktivnosti přenosů bych navrhoval následující:
1) Zkrátit rozestupy mezi vozy – bude větší šance, že se něco uděje (možná to znamená mít více přenosových vrtulníků nebo něčeho podobného) a přenos nebude tak dlouhý.
2) Zvolil bych nějakou vysílací dobu, kdy by měl být harmonogram poskládaný ke zvýšení intenzity podniku. Např. v pátek 18-21 hod, sobota třeba kolem oběda a/nebo večer a pak neděle - kdy by se odehrály minimálně 2 RZ v krátkém intervalu po sobě a klidně tam dal bonusové body nebo něco takového, aby posádky chtěly tlačit. Nebo možná nějaké bonusové časové odpočty? A kdyby na začátku toho bylo nějaké shrnutí toho, co se předtím událo, tak si myslím, že by to mohlo být zajímavé.
3) Na autě by měla být nějakým stylem 360° kamera, aby bylo vidět, když posádka zastaví, co se děje kolem vozu – výměna defektu, práce na voze apod.
Obecně jsem si myslel, že s uvedením WRC+ se jedná o začátek projektu, který se bude dál posouvat. Přijde mi, že od té doby spíš nastala stagnace. Vlastně i na posledním závodě třeba Ogierův příběh zůstal z větší části skryt – před časovkou údajně zjistili pomalý defekt, rychle ho měnily, do ČK dojeli taktak a poté kvůli zabláceným botám vyletěl ven z tratě. Toto všechno dle mého mělo být v tom přenosu vidět… Pak se nedá divit, že přenos není atraktivní, když takový příběh v podstatě nejde vidět. A vlastně jen celý den posloucháme ty samé komentáře.
Pak ten přenos vypadá, že vlastně všichni jen mluví, když není o čem. Moderátoři zní, že jen chtějí mluvit, ale ne předávat informace.
Obecně stále nechápu to, že posádka dojede do cíle a řekne jen: We have to go… Tehdy je to nejzajímavější a zřejmě vzniká nějaký příběh… Nechápu, že v cíli není týpek na motorce jako na Tour de France a nevyráží s takovou posádkou na přejezd a nejede sledovat, co bude probíhat…
Ohledně komunikace s týmem nebo něčeho takového, to by byl jistě zajímavý prvek, ale je třeba tam nastavit hranice, co se může vysílat a hlavně, co může dostávat posádka do auta. Zde je opět výhoda F1. Zde pravidla na komunikaci myslím i nyní nějaké jsou, jenže pilot je v autě stále, takže to lze monitorovat. Pokud by v přenose byla informace, že má ten a ten problém s chlazením, tak je třeba pravděpodobnější, že by se taková informace dostala i posádce třeba i od fanouška někde na přejezdu. Nebo se prostě domluvit, že toto všechno se bude dávat do vysílání a bude muset sdílet… Kdyžtak se to za rok zase zruší, jako spousta jiných věcí.
Tak alespoň nástřel myšlenek. Budu rád, když se vyjádří někdo další a případně něco dále rozvineme.