Vlastimil Dědic
Česká premiéra Lancie Ypsilon Rally4 HF se nekoná.
Dlouho jsem odolával, ale jelikož to nechci už každému vysvětlovat, napsal jsem tento článek.
Jak mnozí vědí, náš tým se rozhodl po různých peripetiích s vozidly objednat novou Lancii Ypsilon Rally4 HF. Vozidlo nám bylo dodáno přednostně na konci července. Už při objednání jsem věděl, že nic jiného než sedadla Sparco Matrix (velikost S,M nebo L) nové homologace 8855-2021 nelze do vozu z výroby objednat. Jelikož většinu svého života závodím v sedadlech Sparco Circuit 2 domníval jsem se, že to bude v pohodě. Přesto, jsem ale absolvoval cestu do Itálie - Turína, protože Matrixy nikdo v ČR neměl k vyzkoušení. Cena těchto sedadel je něco přes 30 tisíc korun a nikdo je tak nedrží skladem. Přímo v sídle Sparco jsem si ověřil, že se do sedadla nevejdu. Rameny jsem se opíral o tzv. „uši“ a díry pro pásy jsem měl pod úrovní ramen. Ač jsme hledali jinou alternativu, nenašla se. Konstatování ? Bohužel pro Vaše široké ramena nemáme vhodné sedadlo, budete muset požádat Váš Autoklub o vyjímku a používat sedadlo staré homologace. Tak zněla reakce ve Sparcu. To samozřejmě nebylo možné. Proto jsem se rozhodl odjet ke konkurenci Atech Racing, která sídlí nedaleko. Značka, kterou jsem měl ve Fabii R5. Zde jsem našel konečně vhodné sedadlo ! Pohodlé, dokonalá opěra zad, dostatečně vysoká i pro vyšší postavu. Ověřil jsem si, že i rozteče děr jejich držáků sedadla budou pro Lancii pasovat, takže jsem si myslel, že mám vyhráno a čekal natěšený na nové vozidlo. Opravdový šok nastal, když jsem Lancii dovezl domů. Zjistil jsem, že kvůli nedostatku místa Sparco muselo speciálně homologovat vnitřní držák sedadla zrcadlově otočený, tzv. s uchycením pod sedadlo. ( mimochodem věc, kterou vyžaduje většina vozidel, kvůli nedostatku místa u středového tunelu) viz. obrázek. A zde nastal problém.
Sedadla FIA homologace 8855-2021 totiž vyžadují pro své uchycení homologované držáky pouze pro dané sedadlo – viz. Technický list č.91, kde je i fotodokumentace ! Ano, už si nemůžete držák vyrobit sami dle nějakých pravidel. A 90% výrobců homologovalo držáky zakončené tzv. od sedadla ( otočit je nelze ! ) . Začal jsem tedy řešit možnosti . Výsledek ? Pouze sedadla Sparco Matrix nebo sedadla Sabelt se dají do Lancie použít. Bohužel ani u jedné z těchto značek jsem nenašel vhodnou sedačku nejen pro mě, ale i mé klienty, kteří si chtěli auto pronajímat….Poslední možnost, použít sedadla Atech do držáků Sparco také nebyla možná. Proto jsme se rozhodli, vozidlo nepoužité prodat do Německa.
A proč to vše píšu ? Důvodem je, že vlastně ani nevíme, co koupit jiného…Po pročtení přílohy „J“ článek 253 art 16. jsem zjistil, že sedadla homologace 8855-2021 s homologovanými držáky jsou povinné do všech vozidel i homologovaných před rokem 2022 od 1.1. 2027 ( s vyjímkou tříd národních RN a vozů Rally2, která mají předepsaná speciální sedadla homologace 8862-2009)!
Ano, tato sedadla s držáky budou muset všichni na konci příštího roku do svých vozidel pořídit bez ohledu na to, jestli mají sedadla staré homologace 8855-1999 platná, či nikoli. Proto bych vám chtěl poradit. Vy, kterých se to bude týkat, začněte se o tuto problematiku zajímat, aby vás to na konci příštího roku nepřekvapilo, jelikož investice do těchto sedadel s homologovanými držáky není levnou záležitostí. My nyní budeme čekat, jaký bude další vývoj situace…



