od Tomáš » ned 18.10.2020 21:30
S týdenním odstupem ke Šternberku (už se mi nechce psát Jeseníky a na Moravu jsem si ještě nezvykl ...):
1. Je super, že se našla parta lidí, která snad už bude dělat rally pravidelně a že to nebude s pořádáním jako v minulých letech 50 na 50 (resp. 25 na 75, protože z předcházejících čtyřech let se jelo jen jednou)
2. Tratě - sice relativně rychlé, ale i tak, myslím, po rallyové stránce dost kvalitní, na hodně uskákaném asfaltu (s výjimkou jedničky, kde je úvodní část na hladkém). Parádní hlavně poslední Jívová, oproti minulým rokům jinak namotaná a s novým koncem.
3. Fanoušci - dle přání pořadatelů se víceméně nedostavili. Sám jsem byl zvědavý, zda budou pokyn organizátora dodržovat. Na RZ 1 v místě jediného možného přístupu (křižovatka na 2,2 km) bylo ráno cca 40-50 lidí (cca 20 aut), když ještě odečteme 10 vest, tak myslím docela slušné číslo, normálně bych tam tipoval tak minimálně trojnásobek. Na RZ3 v odbočení u Domašova zaparkováno cca 30 aut, pár lidí bylo v té kose a relativně dost (+-30-40 ve sjezdu v prvních serpentinách). Odpoledne trochu přibylo na RZ 4 (stejné odbočení, přesně 35 aut), na RZ6 ve spojení tratě kromě cca 5 pořadatelů a 5 vest snad jen 2 další "nevestoví"
4. Výkony - moc pěkné závody, špička se řezala o sekundy a je vidět, jak dnes (zvláště na sprintech) rozhoduje sebemenší drobnost. Vlček si dal na dopoledne nejměkčí a prodělal cca 10 sekund, které už nešly dohnat. Odložilík v poslední lehce povolil a málem mu utekl náskok těžce vydobytý za předcházejícíh 5 RZ. Moc pěkně Březík, osádka z našeho auta je mi svědkem, že jsem ho tipoval na první trojku (poté, co jsem viděl jeho výkon na Kroměříži). Na jednu stranu nebýt chybičky na 4. RZ (solidní krizovka, dlouhý na brzdy, zkušeně zvládnuté), možná by i vyhrál, na stranu druhou (viz Plutův onboard, čas 1:15 min.), nechybělo moc a mohl si poškodit zavěšení a skončit. Jinak myslím, že si závody užili naprosto všichni a možná i tím, že tam byl přítomný takový ten pocit, že letos je to možná naposledy ...
5. Jediný, za mne, špatný moment bylo rozhodnutí sporťáků - viz zde:
rally-morava.cz/files/docs/2020/nastenka2/2.4-rozhodnuti-ssk-c-2.pdf
Řada zde diskutujících už dříve kritizovala nekonzistentní rozhodování sporťáků v otázkách přestupků na různých úrovních (od MS až po národní podniky). Díval jsem se zpětně do ročenek a někdy na začátku tisíciletí už končí to taxativní vymezení (např. 15.1.7 - provinění proti tomu a tomu, trest takový a makový) a přechází se na "trest dle rozhodnutí sportovních komisařů", což pak ale pochopitelně vede, bohužel, k různým trestů za podobné přestupky. Zůstaly akorát ty neměnné ve stylu - pozdní příjezd co časovky 1min.=10s, předčasný příjezd ..., retardéry ..., u nichž se nediskutovalo. U retardéru tedy jo, ale pouze ve smyslu, jestli byl fakt posunutý, nebo ne (proto jsem rád, že se to od letoška u nás zrušilo). Neprojetí ale bylo 30 sekund a basta.
Na Šternberku se ale sporťákům podařilo prolomit i toto pravidlo a vznikl tak nebezpečný precedens. U neprojetí se tedy má podle posledního rozhodnutí posuzovat, jestli u toho dotyčný nabral "ztrátu značnou". A začne nekončící debata, co je značné a co už není značné ...
Za mne tedy absolutně špatně a těch dvou, s kterými se znám osobně, se na to zeptám (resp. není to otázka zeptání se, ale spíš vyslovení jasného nesouhlasu, navíc to rozhodování nemuselo být 3:0 a třeba jen 2:1, když se s tím někdo neztotožnil tak jako já, takže tady nechci někoho veřejně osočovat).
O co šlo (byl jsem osobně přítomen) - Stříteský, bez jakékoliv diskuze náš v současnosti jeden z největší talentů mezi dvoukolkáři, přiletěl do inkriminovaného místa (RZ4, odbočení na 2,2 km) v plné palbě a šel o něco později na brzdy. Situaci zachránil, ale minul při tom retardér a zastavil až lehce za ním, navíc mu zhasl motor. S roztlačením mu pomohli traťáci (správně, jinak by mohl omezovat ostatní) a pak se mohl buď rychle otočit kolem toho retardéru a projet ho správně (ale chápu, že v ten okamžik byli kluci vystresovaní a nemuseli si to uvědomit, ani to, jak dlouho tam stáli a jestli nejede další auto), nebo pokračovat dále. Zvolili druhou variantu a za mně to bylo jasná a neoddiskutovatelná pentle 30s ...
Jeli jsme pak na poslední šestku a já stále pokukoval po výsledcích, protože se rozhodovalo o titulu ve třídě 6 mezi trojicí Stříteský - Gargulák - Lehký. Končila poslední RZ a ve výsledcích stále nic (nechápu, proč to neřešil rozhodčí faktu okamžitě? anebo tam bylo něco jiného? nevím, spekuluji , ...). Až teprve když jsme se po posledním autě vraceli do Šternberka, tak tam naskočila ona pentle a pořadí bylo v závodě: Lehký - Gargulák - Srb - Stříteský - ... Konečné v sezoně pak Lehký - Gargulák - Stříteský. Jenže pak to sporťáci změnili a připravili Srba o bronz ze závodu a Garguláka o stříbro z celé sezóny. Tak ještě jednou k tomu říkám, že tohle je určitě špatně ...