Ahojte,
Pluťák velmi naléhal, abych vám zde nasdílel svůj výplod na téma "Valaška jak jsme ji prožili RZtu po Rztě". Ten byl primárně umístěn na moji FB stránku. Trochu jsem to okleštil, ale i tak je to na můj vkus moc dlouhé a do fora se nehodí......nicméně šéf rozhodnul

.
St.č. 23 - Dohnal /Švec - Peugeot 208 Rally4Shakedown:Testovací RZ na Polygonu byla jedinou příležitostí jak si od zářijové Rally Vyškov oživit veškeré návyky. Týden před soutěží jsme se rozhodli kvůli Peugeot Cupu přejít na značku pneumatik Pirelli, se kterou jsem měl velké zkušenosti z předešlých let ve starší 208 R2. Vzhledem k tomu, že je povrch polygonu v Kopřivnici na pneumatiky neskutečně tvrdý, rozhodli jsme se první dva průjezdy absolvovat na starých Michelinech a na poslední třetí nasadit poprvé nové Pirelli, abychom je měli do závodu lehce ztržené. Po těch třech kilometrech byly bohužel více než lehce ztržené
RZ1 - HukvaldyPrvní RZ měla být hlavně ve znamení sžití se s autem, protože co si budeme, polygon neměl s charakterem zkoušek vůbec nic společné a Hukvaldy byly svým charakterem přímo leteckou vložkou. Zvolili jsme svižné tempo s ohledem na neznalost Pirellek v 17" provedení. Obavy byly zbytečné, pneumatiky dělaly přesně to co jsem očekával a tak se zvykání velmi rychle převedlo na absolutní jistotu

. Výsledný čas byl i přes jednu krizovku skvělý a i když nemám na Hukvaldy úplně nejlepší vzpomínky (první havárie v rally 2014), ujali jsme se vedení v 2WD a ztratili jen 2,89s/km na vítěze Gryazina.
RZ2 - LešnáPrvní lesní část byla velmi uklouzaná a bylo potřeba jet velmi obezřetně. I tak jsme se nevyhnuli několika mírným krizím, kdy mi zcela nečekaně začal utíkat zadek vozu a bylo nutné neustále kontrovat. Bylo to vždy tak nečekané, že jsem celou rztu zjišťoval a ověřoval přítomnost defektu. Naštěstí se neprojevil. Bohužel náš nejbližší soupeř Honza Dohnal takové štěstí neměl a musel na vložce měnit defekt, kterým ztratil několik minut.
RZ3 - Hukvaldy 2První obrovské zklamání závodu. Pocitově dobře zajetá RZ. Všechna místa, která jsem v prvním průjezdu projel opatrně jsem nyní podržel. Všechny velké brzdy, které jsem odbrzdil v prvním průjezdu příliš brzy, jsem zde posunul a v cíli zjistil, že jsme zajeli o 5s hůře než v prvním průjezdu. Na tabuli nám byl napsán čas o 10s lepší než jsme měli ve výsledcích. Ověřovali jsme si správnost času a ta nám byla dle GPS potvrzena (záznam z onboard kamery taktéž potvrdil čas 10:47). Někdy to tak holt bývá. Čím se člověk více snaží, tím je to méně patrné na výsledném čase. Upřímně jsem byl hodně zklamaný a nechápal kde se stala chyba. Musíme si to ještě zanalyzovat.
RZ4 - Lešná 2Závěrečná RZ 1. etapy. Měli jsme obutou tvrdou a střední směs (předek/zadek). Už při převlíkání bylo patrné, že se na trať žene bouřkový mrak a byla jen otázka času kdy to spadne. Doufali jsme, že nás to zasáhne až na RZtě a pokud možno co nejpozději, protože na tvrdém sliku se na vodě vážně jet nedá. Jen se dotknete brzdy a jdete jak na saních. Déšť opravdu přišel, ale velmi pozvolně od půlky rzty. Tempo jsme tomu přizpůsobili a měli pouze jednu krizi na brzdách do vracáku, kde byl abnormálně kluzký asfalt. Na něm už byla lehká vrstva vody a pneumatiky nás nepodržely. Naštěstí jsme problém vyřešili ručkou a přetočením moc neztratili (fotky a videa budou hezké

). Výsledný čas mě ve vztahu k předešlé RZ pobavil. O 7s rychlejší na vodě a s krizí, než v prvním průjezdu na suchu. Pak to má mít nějakou logiku

.
Etapu jsme tedy zakončili na prvním místě s náskokem 15s na Ira Craightona, který zde testoval na podnik MS.
2.EtapaRáno jsme měli hlavu v pejru. Přes noc spadlo docela velké množství vody a díky nízkým ranním teplotám nebylo jasné jak rychle bude asfalt vysychat. Po obvolávání kamarádů a naší úvaze jsme zvolili relativně bezpečnou variantu obutí, která byla ideální na Juřinku a Bystřičku. Nejtěžší RZ Poličná měla být hodně uklouzaná a bylo nám jasné, že zde čtyřkolky vytahají hodně nečistot. Bylo nutné ji tedy pouze projet, protože střední směs pneumatik zde nebyla rozhodně výhodou.
RZ5 - JuřinkaPolookruhovou Juřinku beru jako nutné zlo. Znám ji sice nazpaměť, ale ať dělám co dělám, nikdy zde nezajedu kloudný čas. To platilo i letos

.
RZ6 - PoličnáOpravdu hodně výživných 9km. Mám ji od domu asi 12km, ale nikdy jsem zde nebyl a až při seznamovačkách viděl co nás čeká. Opravdu krásná a těžká lesní vložka. Začali jsme hodně opatrně, znovu se nám párkrát nepěkně zpakoval zadek a bylo nutné si ho neustále hlídat. Ve sjezdu k cíli jsem si na brzdách ještě prožil pěknou krizi, kdy už jsme byl na půl sekundy jen pasažér. Do cíle jsme dojeli v docela překvapivě dobrém čase na to, že jsem skoro neustále stál na brzdě

.
RZ7 - BystřičkaDruhé obří zklamání závodu. Tempo podle mě fajn. Jediné co mi vadilo byl posolený bílý asfalt, na kterém se nedala číst vyjetá štěrková stopa. V několika místech jsme proto chytli na brzdách saně, protože jsem jednoduše nedokázal vidět štěrk na silnici a díky tomu, že si každý volil svou stopu, byl neustále štěrk rozházený po celé šíři vozovky. Čas byl opravdu tragický a znovu jsem měl o čem přemýšlet. Pocit relativně fajn, čas špatný.
RZ8 - Juřinka 2Před závěrečnou sekcí jsme měli náskok 11s na Craightona. V rámci MČR byl náskok pohodlný okolo 3 minut. Nechtěli jsme dát kůži lacino a věděli, že jízda v neustále vysokém tempu je ideální pro maximální soustředěnost, což jde ruku v ruce s neděláním zbytečných chyb. Měli jsme vymyšlenou přezouvací strategii, která byla závislá na tom, aby nedošlo na rztách k žádnému zdržení a my měli svých 10min času na přezutí komplet celého auta. Plán byl následovný. Juřinka a Bystřička byly komplet suché. Poličná stále uklouzaná a blátivá.
Chtěli jsme přezouvat takto:
Po Juřince dát střední směs ze zadku na předek, tvrdé předky do rezervy a měkkou rezervu na zadek. Po Juřince, kterou jsme zase zajeli špatně (klasika) se nám výměna povedla tak tak stihnout. Po Poličné byl plán přezout zpět na předek tvrdou a dozadu střední směs (měkké do rezervy).
RZ 9 - Poličná 2Už jsme věděli z prvního průjezdu co nás čeká. Tempo jsme zvolili adekvátně tak, aby jsme nikde nespadli, ale zároveň, aby jsme moc nedostali od Ira Craightona, který byl za námi už jen 8s. Bohužel jsem asi 3km před cílem netušil jakou situaci zažiji. Moc často se nestává, že bychom dojeli k havárii auta startujícího před námi jako první a už vůbec ne, že bychom přijeli k havárii vážné a bylo zapotřebí naší pomoci. V jednom hodně zrádném místě nás začali diváci zastavovat, protože před námi havarovala posádka Mitsubishi Lancer EVO 9. Bohužel tak nešťastně, že zůstali v autě uvězněni. Představte si situaci, že je auto v příkopě a leží na čelním skle, přes něj to tedy nejde. Díky tomu, že bylo auto zapasované v příkopě nešly otevřít ani jedny dveře a ze zadního kola se nepěkně čoudilo. Ten pocit totálního zmaru, kdy nevíte jak lidem uvnitř pomoci mě doslova paralyzoval. Jal jsem se hlídat doutnající kolo a jistil ho hasičákem. Mezitím jsme otevřeli alespoň zadní kufr a zjistili, že je posádka v pořádku. Roman oddělal rezervu a spolujezdci se přes rám (nechápu jak to zvládl) povedlo dostat ven. To už za námi stál vláček dalších posádek, které spíše čekaly jak se situace vyvrbí a asi si neuvědomovali naléhavost situace. Kdyby totiž došlo k nečekanému vzplanutí auta, těžko by náš hasičák stačil.....nechci si ani představit tu bezmoc, kdy se k posádce nedokážete přes plameny dostat....opravdu děkuji tomu nahoře, že to nechytlo. Jakmile se k místu seběhlo dost lidí a plánovali auto obrátit na kola, rozhodli jsme se pokračovat do cíle rzty. Bohužel jsme zjistili, že čas strávený na místě nehody nám vzal možnost na přejezdu provést výměnu pneumatik jak jsme plánovali. Na celou akci jsme měli 3,5min, takže jsem rozhodl, že na to kašleme a prostě to už jen dojedeme. Bylo mi jasné, že Ira asi neudržíme, ale zdravá soutěživost mě nabudila natolik, že jsem si řekl "zadarmo ti to kamaráde nedáme".
RZ10 - Bystřička 2Start RZ byl značně opožděn a stáli jsme za časovkou dalších 15 minut. Zdravě jsme se nabudili a řekli si, že pokud máme tento interní souboj prohrát, tak aspoň předvedeme výkon, za který se nebudeme stydět i na tom co zrovna máme obuté

.
Co tedy říci k RZtě. Jelo se mi krásně. Bylo to čisté, přesné, bez zbytečných kravin. Vše šlo jak po másle do poslední vracečky za balík. Zde se mi nepovedlo auto utrhnout na ručku a museli jsme couvat (+5-6s). V cíli zkoušky nám bylo jasné, že pokud to projedem, bylo to touhle chybou. Výsledný čas mě ohromil. Zrychlili jsme i s couváním o 15s a ztratili na Honzu Dohnala jen 7s. Tedy bez couvání bychom byli cca v rovině. Ir nám dal pouze 3s a tak jsme se mohli v cíli radovat z vítězství v 2WD o 5s.
Shrnutí:Valaška byla skvělá. Na to jak vypjatě situace před startem ohledně covidu vypadala, se závod odjel bez sebemenšího organizačního problému. Nesetkal jsem se s žádným negativním postojem veřejnosti. Lidí bylo všude spousta a myslím si, že byli rádi, když se po dlouhé době v jejich obci něco dělo. My jsme zahájili sezonu nejlépe jak jsme mohli. Výsledek je parádní. Bohužel mi jej kazí několik špatně zajetých RZ, které tak špatné na pocit nebyly. Budeme muset tedy provést analýzu a vzít si z toho do příště ponaučení. Děkuji na závěr této podrobné analýzy závodu (zřejmě už naposledy, protože to nikdo nedočte) pořadatelům za skvělou práci. Pak už jen děkování......
