Vozy kategorie GT

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod lys » ned 15.08.2010 20:44

Nazdar chlapi, tak jsem se po x letech znovu zaregistroval, pamatuju první verzi diskusí na autosportu. Sorry za OT a k tomu stratosu - už jsem v tomto týdnu k tomu našel někde článek, kde bylo psané, že to vyráběli na zakázku nějakému anglickému průmyslníkovi a že bude vyroben pouze 1 kus, zde je odkaz:
http://www.autofun.cz/nova-lancia-stratos-dalsi-foto-a-info-5452/
lys
Rally škola
 
Příspěvky: 18
Registrován: ned 15.08.2010 20:37

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Mirek Fric » ned 15.08.2010 21:05

Ahoj, všude píšou něco jiného, ale ten článek na Autofun je podle mě z větší části nesmysl :)

Ve fotogalerii Italiaspeedu podle mě určitě není stejný kus ve třech barvách (černý, bílý a šedý) a troufám si říct, že kvůli jednomu kusu by nikdo nestavěl několik prototypů. Na autě se nepodílel Fenomeron Holistic Design, ale německé Brose KG Michaela Stoscheka. Fenomeron stavěl jinou studii Stratose před nějakými čtyřmi-pěti lety...

Autobild.de: http://www.autobild.de/artikel/neuer-lancia-stratos_1231871.html
Autorevue.cz: http://www.autorevue.cz/nova-lancia-stratos-je-skutecnosti-situace-je-ale-slozitejsi-foto--info

Mimochodem, myslím, že stejný Michaels Stoschek jel několikrát v ČR s historickým Porsche 911 (např. na Bohemce nebo Šumavě).
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Jan1000 » pon 16.08.2010 20:20

Mirek Fric píše:Ve Focusech jsou motory Volvo B5254T7 a B524T2-R, jejich výchozí motor je modulový - umožňuje stavbu I4-I6 a používá se ve Volvech od roku 1990 (I6 ve Volvu 960). Od roku 1994 se používá I5 Turbo (Volvo 850T5/T5R). Ford koupil divizi osobních aut Volva až v roce 1999. Samozřejmě za jeho účasti probíhal další vývoj, nicméně celý koncept tohohle motoru je o nějakých 15 let starší než akvizice Fordu ve Volvu.

Za prvé ve Focusech nebo jiných Fordech motory B5254T7 ani B524T2-R nejsou, tyto motory jsou jen ve Volvech a liší se od Durateců I5 ve Fordech, za druhé kdyby teoreticky třeba i jen blok byl podobný, obě uvedené řady Volva přišly do vozů Volvo až po 1999, tedy za Fordu. V roce 1990 žádný modular 2.5 T5 neexistoval.
racing.ford.com
Jan1000
A/5
 
Příspěvky: 350
Registrován: čtv 15.01.2009 22:36

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Mirek Fric » pon 16.08.2010 23:04

Jan1000 píše:Za prvé ve Focusech nebo jiných Fordech motory B5254T7 ani B524T2-R nejsou, tyto motory jsou jen ve Volvech a liší se od Durateců I5 ve Fordech, za druhé kdyby teoreticky třeba i jen blok byl podobný, obě uvedené řady Volva přišly do vozů Volvo až po 1999, tedy za Fordu. V roce 1990 žádný modular 2.5 T5 neexistoval.


Víš "Happy" Martine, kdybys ten motor někdy viděl, tak na něm nikoli teoreticky, ale úúúúúplně prakticky najdeš skoro na všech součástkách včetně plastového airboxu logo Volvo. A další špatná zpráva pro Tebe je, že i převodovka je Volvo M66 (jak jinak k motoru Volvo).

Ale buď v klidu, tenhle problém se pro Tebe rychle vyřeší, protože s prodejem Volva I5 z portofila Fordu do roka či dvou zmizí :geek:

PS Ta mazací rychloakce s Tomchou na wikipedii se Vám opravdu povedla :lol:

No nic vtipný offtopic, ale asi bychom se měli vrátit k tématu GT :)
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Jan1000 » úte 17.08.2010 19:38

Všichni ty tvá loga Volva skoro na všech součástkách mohou vidět sami... stačí navštívit prvního prodejce Fordu, určitě bude rád. Pro ostatní stačí běžné foto, pro ty co motor vidí poprvé, airbox je ta černá plastová krabice vepředu...
Obrázek
nebo http://www.seriouswheels.com/pics-2006/ ... 80x960.jpg
pro důkaz, že na foto je originál Ford Duratec ST.
Obrázek

Všude samé logo Volvo, co... žádné logo jako kráva Ford Duratec ST, co... :D

Volvo M66, aha, tak tomu říkají u Volva, né teď nově Geely M66? Ale vážně, v tom realu je to M66 Getrag-Ford DuraShift, výrobce společný podnik Ford/Getrag (50:50) (Cologne, Bordeaux, Halewood, Gothenburg a slovenský Kechnec (dělají PowerShifty také pro Volvo)). Volvo tu převodovku nikdy nevidělo, pokud jde o výrobu nebo vývoj ani z rychlíku, pro Volva ji vyrábí a dodává konkrétně německá továrna Ford/Getrag ve městě Cologne. M66 používá: Focus, Mondeo, S-MAX, Galaxy, Kuga, Volvo C30, V50, S60, V70, S80, S40, C70, XC60, XC70, XC90 a Land Rover.

Je to běžný jev marketingu Volva, kterému díly nebo vývoj od Fordu nikdy moc nevoněl, ty by jsi určitě Fordu jinak zbytečně nekřivdil...

Ty, jako milovník koncernu VW a rally, by jsi spíše mohl řešit nebo rovnou ocenit, že Duratec RS I5 projevem velmi připomíná motory Audi ze skupiny B, snad paradoxně více než podobný motor přímo v současných Audi. Myslím, že Fordu se povedlo pěkné gesto do historie rally... i když chybí 4WD.

Jsem v klidu, I5 se už krom v ST a RS nevyrábějí už teď. I v RS a ST je čekají poslední měsíce. Nahradí je všude Ford EcoBoost i ve těch Volvech. To se pohádky o logech budou vymýšlet ještě hůře...

PS: Pro příště nedoporučuji spoléhat na wikipedii bez ověření.

Sice další off-topic... ale třeba někdy zkus nám odpovědět proč podle tebe benzinové 2.5 T5 končí i ve Volvech... tedy přestanou ho i pro Volvo vyrábět. Můžeš i SZ. ;)
racing.ford.com
Jan1000
A/5
 
Příspěvky: 350
Registrován: čtv 15.01.2009 22:36

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Mirek Fric » úte 17.08.2010 21:37

Tak přesně tyhle loga z pohledové strany jsem "měl" na mysli (takoví pitomci to nejsou) - musíš taky někdy něco rozebrat a podívat se na odlitá loga z nepohledové strany, dost často se budeš divit. To ale na internetu nenajdeš.

Celý problém s převodovkama je celkem jednoduchý na pochopení, ale musí se chtít. Totiž napříč umístěný pětiválec v osobním autě je celkem unikátní záležitost a z prostorových důvodů vyžaduje extrémně krátkou převodovku. Tahle zvláštní aplikace nastala u Volva 850 na začátku devadesátých let (motor B523), a proto pro něj vznikla převodovka M56 - tříhřídelový pětikvalt (vývoj z předchozí M55), svého času nejkratší automobilní převodovka na světě. Protože konstrukce tohohle motoru je modulární v rozpětí I4-I6, tak pro aplikaci příčného řadového šestiválce (S80), což je už vůbec úlet, vznikla ještě kratší varianta M65, což je dokonce čtyřhřlídelová pětirychlostní převodovka s délkou necelých 300 mm, což je nejkraší automobilní převodovka, pokud vím, dodnes. Nicméně doba si žádá pokroky, takže pro nové varianty téhož motoru (jako například B525, který je i ve Focusech) byl vyžadován šestikvalt. Proto dalším vývojem M56 někdy kolem roku 2000 vznikla převodovka M66, která má stejné uspořádání, ale o kvalt víc (myslím, že je dokonce zaměnitelná).

Proč je vyrábí Getrag je taky celkem snadné pochopit. Převodovky vyvíjela dceřiná společnost Volva - Koping Engineering, jejíž 60% v roce 2002 koupil právě Getrag. Volvo a Getrag tak vytvořili společné joint venture s cílem vývoje moderních pohonů všech kol. Od roku 2004 potom Getrag přesunul veškerou výrobu převodovek z Kopingu (tehdy cca 150 tisíc ročně, což je z pohledu Getragu malá výroba) do Kolína nad Rýnem (do podstatně většího závodu) a v Kopingu dál funguje jen vývojové centrum pro pohony 4x4.

Jinak M47,M48, M55, M56, M65, M66, M90 atd. je interní značení převodovek Volva existující už asi půl století. Vlastní značení Fordu vypadá jinak, například MTX75, kosntrukce Getragu se označují např. 6MTT450 (6-rychlostí, manuální, příčná, 450 Nm).

Mimochodem, na tom řezu motoru Focusu ST si dobře prohlédni žebra klikové skříně, protože přesto, že se jedná o nepříliš významný detail, tak jsou shodná jako na Volvu 850 T-5R z roku 95 (hlava a příslušenství jsou za těch patnáct let už samozřejmě jiné).

Viděls někdy pětiválec Audi 20V alespoň zamontovaný v autě? Podle toho, co jsi napsal, bych řekl, že ne.

Podívej, nestačí číst tiskovky a vybájit si nějaká spojení, která neexistují a nikdy neexistovala jen proto, že máš rád nějakou značku. Evidentně o věci moc nevíš (nebo spíš skoro nic), protože příčný řadový pěti nebo šestiválec je v současném automobilním světě opravdu vzácnost. Osobně si sice nemyslím, že je to kdovíjaká výhra, spíš naopak, ale minimálně je to pro Volvo unikum.

PS Právě proto, že tam tací jako Ty podle nálady přidávají a mažou, co se jim hodí, tak wikipedii nepokládám za zdroj vůbec žádný.
Přílohy
Volvo_850_T-5R.jpg
B523 z Volva 850 T-5R
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod PetrWRC » úte 17.08.2010 22:28

Mirek Fric píše:Tak přesně tyhle loga z pohledové strany jsem "měl" na mysli (takoví pitomci to nejsou) - musíš taky někdy něco rozebrat a podívat se na odlitá loga z nepohledové strany, dost často se budeš divit. To ale na internetu nenajdeš.

Přesně tak ... můžu potvrdit (pár desítek dílů mi rukama denně projde) ... VW/Ford ... VW/Mercedes ... jen plácnou jinej znak a pozmění masku, jinak naprostá většina ostatních věcí stejná ...
PetrWRC
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 3385
Registrován: úte 01.01.2008 15:14
Bydliště: České Budějovice

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod PLuto » stř 18.08.2010 11:13

Přiložené články se možná poztrácí, tak aspoň přidám jednu pěknou fotku nového a starého Stratose.

Lancia Stratos.jpg
PLuto
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 23737
Registrován: úte 01.01.2008 00:00
Bydliště: Zlín

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Jan1000 » pát 20.08.2010 20:56

Mirek Fric píše:Tak přesně tyhle loga z pohledové strany jsem "měl" na mysli (takoví pitomci to nejsou)...

Podívejme se na tvé "ultra přesná data":
1) Vizuelně snad podobný blok neznamená, že jde o stejný motor.
2) Že na nějakém dílu mají možná výrobní označení "náhodou" ze společné výrobní linky nebo dodavatele ještě není důkaz, kdo je nebo konkretní motor vyvíjel. Ukazuje to jen šetření výrobních nákladů a vytěžování výrobních kapacit.

3) Že převodovka má na pohled stejný obal neznamená, že vnitřnosti jsou shodné, natož kdo konkrétní verzi přesně vyvíjel.

4) Volvo v Koping nexistuje vic jak 6 let, tedy nemůže vyrábět ani vyvíjet převodovky. Je z něj AWD cetrum to ano, ale AWD cetrum Getragu. Zapoměl jsi také Dana Corporation, tak že ani to co z něho zbylo nepatří většinově Volvu (proto se firma jmenuje mimochodem Getrag All Wheel Drive AB). Je úsměvné jak to ty popisuješ... "jako dceřinou společnost Volva"... :lol: ne, je to zcela nezávislý dodavatel, součást Getrag Group. Má AWD centra v Cologne (Köln), Köping and Gothenburg (Göteborg) a poskytuje služby hlavně globálně/í Ford Motor Company.

5) Ford má 100% právo vzít převodovku ze svého koncernu, tedy ve 100% svém vlastnictví, tedy svou, upravit ji a prodat.. od nikoho ji kupovat nemusí, podobně s I5 motorem. Jako když Land Rover vyvíjel pod Fordem pokočilý 4WD a dnes podobný a lepší systém má nový Explorer. A to Ford dávno LR nevlastní a systém nemá od LR ani licensovaný ani vyráběný v JV, má patenty na systém sám.

Land Rover dokonce vydal PR, že podobný systém vyvíjeli kupu let, ale team zaměstanců Land Rover, kteří na systému pracovali, jsou teď u Fordu. Podobně je u Volva, po prodeji nastal exodus lidí z Volva do Fordu. Tak že bych na to, co je Volva, byl hodně opatrný!!!

5) Že někdo něco začal vyvíjet neznamená, že to je navždy... Volvo si dnes nedělá úplně samo nic ani v jedné uvedené oblasti, ani motory, ani převodky, ani platformy ani to AWD.

Ford jasně uvádí, že vyvíjel motor i převodovku u I5 např. pro RS. Volvo v žádné své tiskové zprávě neuvádí, že by pro Ford vyvíjelo motor do ST nebo RS nebo jiný I5 Duratec. Za fakta jsou považovány jen ty informace, které jsou jasně prokazatelné. Ne něčí subjektivní osobní výzkumy-názory. :D
racing.ford.com
Jan1000
A/5
 
Příspěvky: 350
Registrován: čtv 15.01.2009 22:36

Re: Vozy kategorie GT

Nový příspěvekod Mirek Fric » pát 20.08.2010 21:18

Jen se zesměšňuješ.
Mirek Fric
www.AutoSport.CZ
www.AutoSport.CZ
 
Příspěvky: 12720
Registrován: úte 01.01.2008 14:24

PředchozíDalší

Zpět na Technika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků